|
|
|
|---|---|
|
Tjenare!! Nu är det så att jag nyss köpt bilen och vill då göra service på den så jag själv vet när olja och diverse andra saker är bytt.. Synkringen på 3ans växel verkar vara lite dålig, OBS inte speciellt mycket utan det kan "skrapa" ibland... Kollar jag runt lite verkar det som att Castrol Syntrax Universal rekommenderas?? Har inte hittat nått svar till just 325or så det är därför jag frågar.. Vilken olja skall jag använda till bakaxeln/växellådan? Enligt castrol ska jag använda: Bakaxel: SAF-XJ 75w-140 eller SAF-XO 75w 90 Växellåda: Transmax Z ATF TQ DIII Alt, som jag läst, Castrol Syntrax Universal... Vad säger ni? Ska jag köra castrol syntrax universal i båda bakaxel och växellåda eller ska jag gå på castrols rekommendationer?? Tack på Förhand!! /Christoffer | |
|
Absolut INTE Syntrax universal i bakaxeln. Bakaxeln skall ha SAF-XO (om du inte har diffbroms) eller XJ (om du har diffbroms) eller motsvarande GL-5 olja. Transmax-Z är ett bättre val än Syntrax Universal. Redline MTL är också ett alternativ. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tack för svaret... Köpte mig Transmax Z till lådan... Killen på mekonomen berättade om Omegas "super" medel som "lagar" växellådor... Har nån av er testat det? Han berättade att det skulle funka väldigt bra men ca 410kr för några DL känns ganska mycket.. Fram med era erfarenheter :) /Crille |
|
| Jag vet inte vilken Omega-produkt du snackar om men jag bytte själv olja i motor och låda för ett tag sen och tillsatte nån liten burk, 917 om jag inte minns helt fel. Ett tidigare oljeläckage har efter bytet och tillsatsen upphört helt. Vet ej om oljan rann ifrån motor eller låda men det droppade från skarven på låda och motor. | |
| hur ofta bör man byta olja i vxllådan? | |
|
Har en till fråga..Jag böt ju oljan i lådan och har sen dess kört en bit.. Jag tycker faktiskt det blivit "värre" sedan oljebytet och nu märks det av att det "skrapar" lite när man lägger i 5an "fort"...Växellådan funkar annars mycket bra, inga oljud förutom när man växlar fort...Hade planerat att byta låda till sommaren, men frågan är, är det bättre att renovera den eller att köpa en fräsch begangad? Kan växellådan fungera BÄTTRE om jag skulle byta till en annan olja igen? Vilken isåfall? /Crille |
|
|
Ett ytterliggare oljebyte lär nog inte förändra tillståndet på din låda. Skulle tro att det blir billigare att hitta beg låda än att renovera. |
|
|
RedLine är det jag alltid har i växellådor och bakaxlar Ang renovera eller byta, helt klart billigast att skaffa en vettig beggad låda |
|
|
Ska byta motorolja och växellådsolja och tar hjälp av en polare som kommer ta med olja från sitt jobb. Funderar över oljorna lite och om de blir bra till min 328 E36? Motorolja: Mobil 1 5-30 eller 10-40 Växellådsolja: Mobil 1 75/90 Vad säger ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.