|
|
|
|---|---|
| Har märkt att bilen ibland börjar krypa över mittan mot det röda när jag kör i jämn fart. Då jag trycker lite på gaspedalen går den tillbaka till mitten igen och stannar där. Detta händer bara ibland och endast när jag kör bilen. Sitter ofta i trafikköer under extrema temperaturer och nålen rör sig inte en millimeter. Nån som har en aning om vad det kan vara som strular? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan det var så att det är en termostat som behöver bytas alternativt kan viskofläktkopplingen börja ges sig ? Fungerar elfläkten framför kylaren ?? Elfläkten framför kylaren går in och jobbar före innan viskofläkten går för fullt, missar den i funktion, så kan ju tempen stiga innan viskokopplingen går för fullt misstänker jag som exempel. Statusen på vattenpumpen ?? impellerhjulet som lossnar och fastnar igen på axeln. Så det finns en del att hålla koll på. Kollat om du har luft i systemet fått fylla på vätska ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar för ditt svar! Elfläkten vet jag går igång o vattenpumpen byttes förra året. Sitter impellerhjulet i vattenpumpen? Tog bilen till två olika verkstäder när den blev varm första gången och de sa att där finns inget läckage, dock har jag fått fylla på vätska. Kanske där fanns en liten läcka som nu blivit värre? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då glömmer vi vattenpumpen och fläktar, kan vara så att du har ett litet läckage,eftersom du får fylla på, istället för det försvinnande vattnet ,så får du då luft i systemt istället, och råkar luften hamna i termostathuset öppnar inte termostaten förrän den får kontakt med vatten, och det kan ju vara så att när du ökar varvtalet så räcker det för att väcka på termostaten så den öppnar ? en teori. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.