|
|
|
|---|---|
|
tjena, har lite avgasproblem, vid 2500varv alla värden ok, men vid tomgång endast hc halten för hög, ligger runt 110-150 vad kan det bero på, det sitter ju nån egr historia på bilen, kan den ha något med saken att göra? | |
| Dra ur motorn ordentligt några gånger innan mätningen så att kattarna blir varma. Det brukar göra ganska stor skillnad... | |
|
känns ändå som om jag gjorde de, om man tänker sig att termostaten är slut så motorn inte kommer upp i driftstemp, undra om det skulle kunna ha nått med saken att göra? sen osar det även duktigt ifrån bakdelen på motorn, vad nu det kan komma från, ser ut som han även läcker lite från bröstkåpkan. |
|
|
Är inte vattentemperaturen som är intressant när det gäller drifttemp på en motor, det är oljetempen och det är därför det finns en tempmätare även för oljan på M5an. Förslagsvis kör du bilen riktigt hårt innan ni testar avgasvärdena. |
|
|
ska ta och göra ett test efter man har dragit ur han riktigt.. en annan sak, på info displayen kommer det upp ett meddelande: ESD regelt, vad kan detta vara? |
|
|
de blir då fan inge bättre med skiten. men det hörs att han missar lite på tomgången. har fått ner alla värden lite, men hcn vandrar friskt mellan 0-200ppm kan det vara så att det är nån spole som är väck? |
|
|
Tja har exakt samma problem med min 3.6-91 Har du hittat något fel än ?? |
|
| Hade för 3 år sen hel-knasiga värden på min bil vid förbesiktningen (alla värden helt fel). Efter lambdasondsbyte blev det bra! Vad jag upptäckte var att med kass lambdasond så var det förhållandevis mycket fukt/vatten i avgaserna (varmkörd motor). Med den nya sonden var det så gott som ingen fukt/vatten i avgaserna. Så genom att hålla handen precis bakom avgasröret på tomgång kan man iaf få en indikation på om bränsleblandningsregleringen verkar funka eller inte...Skall tilläggas att alla min värden var långt över det tillåtna, även Lambda | |
|
det konstiga i mitt fall var att jag hade alla värden bra förutom HC, pendlade mellan 0-300 hela tiden, bytte sond igår, funkar klockrent:D |
|
|
OKI.. Alla mina värden är bra förutom hc som pendlar mellan 50-300 har bytt allt i service väg... får min nya lambda på fredag så får vi se om det funkar sen:) |
|
| då ska du se det blir bra! | |
|
Har bytt lambda o nu ligger hc på 011 co på 0.0 ssså det hjälpte... |
|
|
nu var det dags för besiktning igen, tänkte kolla avgasvärdena. och dom är bokstavligen åt helvete. HC: ca 240ppm CO: ca 3,0 ungefär lika vid 2500 varv. har bytt lambda igen, kollat stift (ej bytt), ny olja nån som har nån fundering? |
|
| den har till och med glödtänt för mig en gång. | |
|
Drar bilen mycket olja? En M5 drar ju en del, men jag menar om den blåryker vid växlingar och så? Oljan kan bilda beläggningar i toppen. Beläggningarna glöder och orsakar glödtändning. Lambdasonden och kattarna blir även dom drabbade av beläggning och det kan ju förklara de höga värdena. Det här borde synas på tändstiften som blir svarta och sotiga. Är dom lite ljusgula/vita någonstans är allt ok. En helt annan teori: Om bilen drar tjuvluft tex i gummibälgen på insuget efter luftmassemätaren, då kommer bilen att gå för snålt. För lite soppa i luft/bränsleblandningen ger inte bara felaktiga värden, utan även överhettad motor. Kolvar kan i värsta fall smälta och så. Då kan jag tänka mig att den kan glödtända pga värmen. Lambdan borde ju teoretiskt kompensera med extra soppa när den mäter oförbrännt syre i avgaserna. Men läckage i insuget är ju lätt att kolla med lite startgas som sprayas på misstänkta ställen. |
|
| En teori till: Kan det vara läckage på den veckade delen längst ner på ena avgasgrenröret? Min drog in luft där och värdena blev helkonstiga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.