AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.384

Hur många hp har USA-versionen av E46 M3-05?

Tjena..

Någon som kan säga mig exakt hur många hästkrafter en Bmw M3 E46 -05 har?? "AMERIKANSK modell" ?? Obs inga gissningar nu utan den som är bombsäker vänligen hör av dig. Observera att det är den amerikanska modellen jag är ute efter inte den svenska med 343ps.
Den har 333hk.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
den låga US spec 333hk pga den låga bensin oktanen som dom har tillgång till, 343hk är förutsatt att man använders sig av 98oktanig bensin
Jag hade för mig att USA's oktanhalt var densamma som våran, bara att den mättes annorlunda.

Nej nej de räknar effekten på ett annat sätt. Detsamma gällar ju nya M3:an som har 420 hk här och 414 där. Räknar man inte i DIN och SAE?
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Soppan är lika men man mäter olika tror det var 93oktan i usa som är lika som våran 98oktan.

USA modellen är klenare 333hk

/Robban
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Som Kullamannen säger. Lite av skillnaden är att USA anger hp i SAE medan Europa använder DIN.

343 DIN hp/1.0139=338 SAE hp.

Sen fattas det 5 SAE hp till det BMW anger att M3'an har i USA.

Men M3'an har andra grenrör i USA som sänker effekten något, som har katalysatorerna inbygga inne i grenrören på nåt sätt, så det är antagligen där resten av skillnaden ligger.
Så det är med andra ord exakt samma motor då?
Då måste dom vara glada att dom kan "trimma" sina bilar då
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
vi har samma oktan i sv och usa.. bara det att dom anger annorlunda...

RON

och sen även hk anges annorlunda precis som ni säger.. din och sae..

corvette z06 har väl 505 hk i staterna och 512-513 i sv :)

lite lustigt..
Fa
10
Fahlman
525i Touring -93
Enormt mycke snack om oktanhalter osv. Visst kan du sopa i din bil både flygbränsle å nitro. Men frågan var hur många hk us modellen hade... 333 hk! Säkert som amen i kyrkan
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
D.v.s att den har 343hk precis som i Sverige men pga bensinen där så får man bara ut 333hk? =)

Så då borde väl rätt svar vara 343? :P

// M.V.H. Daniel
tack för alla svar.. Men är det som Spajjjs säger? Att den har 343 hk i Sverige men i USA har samma bil bara 333hk enligt deras beräkningar? Eller har den 333 SVENSKA hk? Känns inte som att jag blivit klokare av alla svar utan snarare mer förvirrad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Svaren finns nog till stor del i tråden...

En del av skillnaden beror på olika sätt att mäta hk, dvs DIN resp SAE.
En annan del av skillnaden är annat grenrör.
Om det sedan finns någon mer skillnad låter jag vara osagt men i princip så bör en USA-importerad M3 lämna nära 343hk enligt vårt sätt att räkna. Det kanske saknas en handfull hästar...

___
//Ulf
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Enligt Svenska mått på bägge bilarna så har den svenak 343hk och den från usa 333hk och detta beror på ett annat grenrör och en annan programvara för att uppfylla dom amerikanska lagarna

/Robban
Det är ju bara så korkat.
Om tex kolalr på Audi s8 så har dom lika många hästar här i sverige som i usa.
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Ja men d e ju en slö Audi
:) :)

En BMW e ju alltid en BMW
robban bagio : LoL ja håller med 450 söla hästar ja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.