AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

hur kopplar man in "check engine" lampa?

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Som rubriken lyder..
Jag har kollat mektipset.. men jag fattar inte riktigt vad han kopplar ihop med vad.
Kan någon annan som gjort det ge mig en tydlig beskrivning hur man gör?
Det gäller alltså 535 e34.
Be
278
Bengt C
523i -96
Du har en M30 motor med motoronic styrenhet (ECU). Pin 15 på ECU:n ska kopplas upp till lampan.

På ECU'ns pin 15 sitter redan en (troligen grå) tråd som går någonstans som jag ännu inte fattat var. Han som skrev mektipset har tydligen inte kommi på var. (Jag vill minnas att jag resistansmätt och funnit att den i alla fall inte går till diagnosuttaget. Kommer inte riktigt ihåg.)

Andra ändan av lampan ska kopplas till +12 V via tändlåset. En sådan anslutning finns redan inne i instumentet. Däremot har jag någon minnesbild av att denn där anslutingen från lampan till pin 3 vit kontakt inte finns i min bil. Jag är osäker, men ska ge mig på det hela igen så småningom

Detta är vad du i slutända ska åstadkomma:

ECU pin15 ------- (lamppa) ------- +12
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Tack för svaret. ska göra ett försök nån gång i veckan.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag är inte duktig med elektronik..
Jag öppnade ett plastlock höger bak i motorrummet. där finns tre elektronikboxar. vilken är ECU?
Hur vet jag vilken pin som är nr 15?
Hur ska jag få en sladd ifrån pin15, måste jag ha sönder kontakten?

jag kanske inte ska ge mig in på det här :)
Be
278
Bengt C
523i -96
En av burkarna är ECU:n, det står "motronic" eller liknande på den. (En är ABS-styreneheten. längst fram, tror jag...) Sedan behöver du dra upp kontaktdonet (hänger i en "krok" i ena gaveln) och lyfta på dess kåpa (några stjärnskruv) för att se vad som är kopplat till pin-15. Leta efter små minimala siffror i plasten. Annars kan man behöva orientera sig via övriga kablar, deras färg osv. Googla E34 och ETM för att hitta schema. t.ex.

Länk

Tycker du att sådant här känns svajigt, så kanske du ska låta bli. Du avgör själv.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Efter jag skrev mektipset så fick jag reda på att den går till den stora motorkontakten.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.