AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
731

Hur får man isär styrboxen på en M3 -95?

st
7
stk1ka
M3 Cab -95
Jag har köpt ett begagnat JWR trimchip till min M3 sportvagn och har plockat ur styrboxen och delat den efter bästa förmåga.

Nu har det tatt stopp!!

-Kan inte begripa hur man får loss det övre kretskortet så man kan byta chippet.

Mycket tacksam för tips :)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det var ett tag sedan nu men jag har för mig att det "bara" var ett par plastbajonetter typ som man böjer undan lite försiktigt i ena änden och att man sedan kan vinkla kretskortet och dra upp det...
Är osäker som sagt, kanske kan du undersöka om det funkar iaf...
Ta det riktigt vackert bara så du inte förstör ngt...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
st
7
stk1ka
M3 Cab -95
Jo det stämmer att det sitter 2 plastlåsningar om man tittar uppifrån samt 2 inne i kontakten likaså.

Problemet är att kortet är helt löst men det går inte att dra ut det från kontaktstycket. Där finns tre rader med stift och de undre 2 hör till det nedre kortet och den övre raden till det trilskande kortet.

Det borde vara så att man kan få ut det genom att vinkla det uppåt och sen dra ut det men jag tycker att man måste använda alldeles för mycket kraft.

Det måste finnas något enkelt sätt eller om jag har glömt något.

Har kollat igenom forumet men det finns bara massa diskussioner om det är lönt att chippa eller ej, chip vs mappning osv. osv.

Inget alls om själva bytet. (vad jag har sett.)

Man bör ju kunna göra det själv eftersom det finns många firmor som säljer chip och det verkar tungrott och olustigt att behöva skicka iväg hela styrvoxen till dem.

Hoppas någon vet där ute.

Mvh. Stefan
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det finns en enkel lösning på det, jag kommer ihåg det iaf.
Det brukar vara så när man mekar Bmw =)
Kanske kan inspirera dig att fortsätta leta iaf...
Ibland kan det ju vara så att man behöver lossa ngt annat för att komma åt det man egentligen vill lossa.

Har ett vagt minne av en grej som dök upp nu.
Kolla om det går att lossa kontaktstycket först och ge dig sedan på kretskortet..

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
st
7
stk1ka
M3 Cab -95
Nu är det fixat!!

Det var precis som du sa.

Jag lyckades hitta en instruktion på nätet som beskrev det i detalj.

Länk

Man fick ta i en hel del men det var nog för att det är ganska kraftiga kablar i flatkabeln som förbinder korten.

I morgon får vi se om det gör nån nytta :)

Mvh. Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.