AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
860

bilen kokade,,,,allt vattten måste ha läckt ut.

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
´fyllde på vatten, luftade ur, hoppas jag iaf eftersom bmw är ju inte känd för att lutftas ur lätt. nu till saken den går precis som förut, kan de ha hänt nåt me motorn även fast den kokat? skit orolig=)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Var tempen på rödmarkeringen länge??

Ja, det kan i värsta fall leda till en skev topp. Annars så försök att ta reda på varför den har kokat, det ska den inte göra om kylningen fungerar korrekt. Tipsar om att kolla vattenpumpen som är ökänd på dessa motorer!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nej tempen var aldrig där...märkte bara när jag stanna att pyste lite undet huven...men skulle man inte märka nåt på själva motorns gång eller så? för den lät som föreo gick som före
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kollade vattnet och oljan,,,var då inge gråvitt klegg under olje lock,sticka m..m. kylar vattnet verkar faktiskt försvinna nånsntans och de små pyser längst ner på kylaren efter lite hård körning?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du kanske bör provtrycka ditt kylsystem. Annars kan du fylla upp med vätska, ut och köra lite "hårt" sen parkera hemma i garaget och placera tidningar under kylaren eller där du misstänker läckaget finns. När du lokaliserat problemet så byter du läckande komponent!

Häll inte i nått kylarcement eller likanande!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
tack för svar, men som sagt,borde man inte märka om toppen blivit skev eller liknande? för provade alldeles nyss och den gick fortfarande som en raket=)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
kylarslangen som går direkt till expansionsskärlet läkte...så nu efter de är fixat verkar de som att d funkar, men är ändå orolig=) när motorn är kall, visst ska nivån vara på ca hälften i kärlet? varm nästan full? och öppnar man direkt efter hård körning så ska de svämma över? luftnings nippeln ska väl antagligen oxå svämma över pm man öppnar?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, stämmer. Vid expansionskärlet finns en nivå märkning som ska avläsas vid kall motor, ca ½ av utrymmet ska vara vätskefyllt.

Vid normal (varm) temp på motorn/vätskan ska/brukar det vara fullt i kärlet och via luftningsnippel ska det bara komma vätska igenom och inte luft, när det är färdigluftat s.a.s.

För att göra lite förebyggande service så byt vattenpumpen (med fördel även termostaten) redan nu så du vet att de sakerna fungerar. Det var bland de första sakerna jag gjorde på min bil när jag köpte den! Och idag drygt 2 år och 5000 mil senare har tempen aldrig stått över mitten.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså tempmätaren är helt exakt hela tiden i mitten som den ska, men så fort jag öppnar luftnippeln så kommer de luft? motorn var varm när jag lufttade och de blir nåt skumliknande diskmedel typ ser de ut som? den går som den ska o faktiskt verkar vattnet ta vägen nånstans, men som sagt inget klet på oljesticka eller lock...kylarslangen är de tryck i oxå? skumt allt de här
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Så fort jag gasar lite så töms kärlet, men ingen vit rök? släpper gasen och öppnar locket så kommer vattnet tillbaka på exakt samma nivå? när jag ska lufta så öser de ut bara massa vitt skum...kan de vra så mycke luft att de bara blir som skum?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
fortfarande så är tempen exakt i mitten hela tiden...den kan ju för fasiken inte vara luft om den alltid är i mitten, rörs inte en micro millimeter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.