|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är alldeles nykläckt på det här forumet så det är första gången jag skriver :) Ska i helgen i väg och titta på en lite nyare bil än den gamla godingen jag har. Det är en BMW 530d -02 Vet ni några speciella ömma punkter på den här bilen? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag kolla extra noga? Kommer att ha med mig en kille som får agera bilkontrollant, men han är inte så hemma på just BMW så alla tips emottages tacksamt =) | |
|
Hej! Titta på E39 under begagnatguiden här på sidan. Där står bl.a nämt om rostproblem baklucka, men jag lägger till motorhuv och dörrar. I samtliga fall gäller det bubblor som uppkommer runt kittade plåtomvikningar, främst på insidan av dörrar och luckor. På huven vid framlyktorna. Även där bakskärmens plåt är invikt vid tankpåfyllningen. BMW byter dessa delar om bilen är mindre än 6 år från nyregistrering. Därför är det viktigt att du kollar läget om bilen skulle vara regad hösten -01. Iövrigt en mycket trevlig bil och 530d:n är urstarkt landsvägslok. Lycka till! AE |
|
|
Hej! Tack för tipsen. Se där, begagnat tips-sida, den hade jag missat... jag bara reggade mig och skrev direkt här utan att läsa övrigt *rodna* Ja 530d är härliga! Därav intresset att köpa en ;-) |
|
| Jag tuffade 120 mil torsdag fredag, den snittade 0,67, enligt datorn. Helt suverän bil. | |
|
Välkommen till forumet. Du kan roa dig med att söka på tidigare inlägg Länk Skriv t.ex.: 530 AND e39 i sökrutan och begränsa urvalet till 5-serien så får du läsning hela natten... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
TACK Udo Dirkelsniff (ha ha ha! vilket namn!) - det ska jag testa med =) Och till Garpen: 0,67! Ja det är helt otroligt vilken låg förbrukning de bilarna har, med tanke på hur tunga och stora de faktiskt är. Min "Lilla Gubben" som jag hade - en BMW525tds drog 0,7/mil så jag är verkligen imponerad. Av alla BMW-varianter måste jag säga att jag gillar bäst dieslarna - det har SJÄL, inget *prutt prutt prutt* och segt, utan det finns att ta av och man bara ryser då plattan stampas i botten *S* Jag borde naturligtvis ha tittat runt lite innan jag ställde frågan för ser nu att det finns massor att läsa, så tack för att ni har tagit er tid att svara ändå =) |
|
|
Lite OT kanske, men hur får man bilen att dra 0,67 l/mil? Jag har ett genomsnitt över 500 mil på 0,83 och på tankar med mest landsvägskörning runt 0,77. Några mil med konstant 110 km/h har den kanske stannat på 0,70. Brukar kontrollräkna när jag tankar och färddatorn verkar stämma. Jag tycker inte att jag kör som en idiot, ligger väl ungefär 20 över gränsen på de flesta 70-90-110-vägar. Har dock alltid farthållarn på, så man inte tappar fart i backarna. :-) Är det fel på min bil? Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik N. Nej jag tror inte att du har fel på din bil. Just denna resa hade jag riktigt gott om tid, lyssnade på en bra ljudbok och struntade i att köra om... Normalt, med lite agressivare körning, ligger jag på ca 0,75. Om jag blandar in lite stadskörning kan den mycket väl dra 0,85. |
|
|
OK, det låter mera som min bil! Det där med att strunta i att köra om är jag dålig på, det är ju så roligt! :-) Allvarligt talat, problemet är att man kommer ikapp nån, lägger sig bakom och tänker "jaja, jag kan väl också köra den här farten...." Så kommer man ikapp nån mer och det visar sig att fåntratten framför aldrig lyckas köra om och det slutar med att man får dra om en lång rad i 160.... Därför är min filosifi att alltid köra om så fort som möjligt, även om det bara går lite "för sakta". Om jag orkar nån gång ska jag köra lagligt en tank bara för att testa, eller varför skulle jag.... ;-) Tack för svaret Garpen! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Min erfarenhet, Erik N, är att med farthållaren i så drar bilarna lite mer då körstilen blir lite mer aggresiv, vilket är förklarigt då bilen hela tiden strävar efter att hålla den inställda farten. Dagens titt på underverket (ja, underverket - vilken körglädje i bilen!!) slutade med att sambon köpte den :-( Det var ju jag som vill ha... *L* På hemvägen Blev genomsnittsförbrukningen 0,69 och då körde vi inte purlugnt, men ej heller som rallyförare *S* Ok, sambon behöver den bättre än jag så vad gör man inte... men jag ska nog se till att nyttja den vid alla tillfällen jag kan! |
|
|
Vingo: Jo, det är väl så, men jag tycker om farthållare! ;-) Lycka till med nya bilen, det är som sagt en rolig bil att köra. Hoppas inledning i blir lika dyr som för mig, jag hann inte köra 100 mil innan bilen vägrade starta och fick köras på kärra till verkstad. En ny spridare och kamlägesgivare var vad som behövdes, kostade drygt 8300 kr. :-( Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Svagheter på 530d,utöver rosten.Är växellådan från GM,om det är Automat. En annan svaghet är turbon. |
|
|
Missade att skriva,att turbon endast är en svaghet,om man inte skött den på rätt sätt.Dvs. låtit bilen gå lite på tomgång efter att man kört den. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hoppas den var svensksåld och inte nyimport och att priset inte var 30.000 lägre än motsvarande bil i Tyskland. Det största felet egentligen på importdieslar 02-06 är att de egentligen rullat 10.000 mera än vad som står på mätaren vilket gör att de går sönder "oförklarigt". ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.