AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

tar lång tid innan tempmätaren ökar från 90grader och uppåt. innan termostat öppnar

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej igen. när jag var ute och körde min 328i gick tempmätaren upp till 90grader ganska fort. efter ca 1 mils körning gick den upp lite och sedan ner igen. konstaterade sedan att termostaten inte öppnat förens då. är det för att det är så mycket vatten i motorn som ska värmas upp eller hade jag problem med toppen redan då?

någon har redan lyckats skrämma mig med att blocket kanske har spruckigt eftersom packningen i toppen var helt ok, iaf vad det såg ut som.

toppen blev skev för ett tag sedan och har fått tillbaka den nyrenoverad.

Bmw OWNZ
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns två varianter av termostat till din bil. Den ena öppnar vid 88°C och den andra vid 92°C. Länk. Om temperaturnålen pendlar upp och ner med någon minuts mellanrum efter att motorn blivit varm tyder det på luft i systemet. Annars är det lugnt.

AE
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej tack. bytte den övre termostaten. den var mkt dårlig, bör jag även byta den andra? tror det berodde på att bilen stått 10 månader...

Bmw OWNZ
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sorry, det blev kanske lite otydligt där. Du har bara en termostat, men det finns två sorter. Endera har du en 88-graders eller så en 92-graders.

AE
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. så du menar altså att termostaten redan öppnat? verkar konstigt. när den stått på tomgång har den inte öppnat alls även fasst den stått på tomgång i kanske 15 min. och då har den blivigt varm efter kanske 5min. eller har den öppnat bara lite eftersom den inte behöver så mkt kylning på tomgång? verkar iaf som att vattnet inte går runt den första tiden.
jag kanske bara oroar mig för mkt....... :/

Bmw OWNZ
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, om temperaturnålen inte går upp mer än till normalläge så funkar nog termostaten. Den öppnar ju mjukt när den nåt rätt temperatur. Går inte temp. mätaren upp trots att du kör på tomgång länge så fungerar även fläkten bra. Är systemet fritt från luft så märks teermostatens öppnande bara genom att temperatur mätaren stannar på normalnivå. Vill du studera hur det ser ut när en termostat öppnar kan du lägga den i en kastrull med vatten och sätta den på spisen. Har du dessutom en skinktermometer att stoppa i vattnet kan du ha koll på vid vilken temperatur den öppnar. Du kan ju kolla din gamla på det viset om du inte kastat den.

AE
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej.. ska testa den gamla. har nämligen hunnit skruva dit den nya. ganska smart. den gamla glappar gur mkt som hellst. men kan vara kul att kolla iaf xD

Bmw OWNZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.