|
|
|
|---|---|
|
Ja då får man nog snart inse att säsongen är slut för i år och ställa av M3'an. Har aldrig ställt undan en så pass värdefull bil innan, skulle behöva lite tips så man inte gör något dumt. Så här lyder mitt tänkta recept, kommentera gärna; - Garage där vi håller ca 10-15 grader - Kapell för att slippa damm och skräp (mycket mek i samma lokal) - Billiga halvdåliga hjul för att skona mina 19" - Minst 2 torrbollar inuti bilen - Konstant underhållsladdning med CTEK-laddare Är det något jag har glömt som kan vara bra att tänka på? Funderade lite på om det kanske är bättre att ställa bilen på pallbockar och skona stötdämpare m.m? Tacksam för kompletteringar. | |
| bättre en så kan det inte bli.som du säger själv,att ställa på pallbockar tycker jag är bra ide... | |
| OK. Finns där fästen som är lämpligt att ställa pallbockar på? Har aldrig tittat på det under bilen då jag inte haft den så länge.... | |
| lite osäker på hur det ser ut under m3.men dom bärande måste det bli i alla fall... | |
| I med ny olja och tanka fullt. | |
|
Tryck i minst 4kg i däcken så behöver du inte joxxa med att skaffa andra hjul eller ställa på pallbockar Mvh Ferenc |
|
|
Palla INTE upp bilen på pallbockar eller dyl.! Då är dämparna i fullt utdraget läget och utan belastning vilket de behöver för att vara friska. Att byta oljan är oxå en viktigt detalj, så att bilen inte står stilla med kass/halv kass olja i motorn hela vintern. Annars ser förslagen bra ut tycker jag. Jag har alltid haft mina vinterförvarade bilar ståendes direkt på de hjul jag använder. Trycker man bara i lite extra luft så fungerar det utan problem. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Tryck i 4 - 4,5 kg, inte mer, vet iofs inte hur pass kraftig kompressor du har men om du trycker i bortåt 5,5 eller mer, är det risk för pyspunka, men 4 kg är inga problem. Mvh Ferenc |
|
|
Precis som jimmyboy säger, jag tror heller inte på full uppallning, möjligtvis med däck av i så fall, men länkarmar o bussningar belastas, de hänger i sina ändlägen då.. Jag tror på något mellanläge, jag brukar köpa 2 billiga domkrafter och sätta en under diffklumpen och en under tvärbalken under motorn. Sen höjer jag -6 cm på bilen. Avlastar hjulen något bara. Tänk bara på att domkraft kan säcka något efter en tid, så pumpa på lite en gång i månaden. Mvh: Zoltan |
|
|
4-6 cm ska det vara, lite på känn alltså (beror på chassityp) Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.