AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.928

Varning oljetryck

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Gjorde oljeservice förra helgen. Efter det "bingar" det till med en varning för oljetrycket när jag kör på tomgång. Detta endast när bilen blivit varm (oljan expanderar). När den är kall varnar den inte, inte heller när den är varm och jag kör med bilen. Alltså, endast när den är varm o på tomgång.

Blev d för mycke olja i den tro? Svårt se på stickan. Oljan så ljus när den är ny
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte du viskositet? En tunnare olja ger lägre tryck. Varm olja och tomgång ger det lägsta trycket under gång. Kanske du ligger på gränsen för oljetrycksgivarens nivå. Tror inte på för mycket olja.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Oljetrycket skriver du..vad hällde du i för "smörja"?

Du måste kolla på stickan och se hur mycket(eller lite) du hällde i...Viktigt för oljetrycket att du har rätt mängd olja i och inte alldeles för lite..

Kanske bara blev fel på oljetrycksgivaren i "samma veva",men jag skulle nog inte köra bilen om det nu börjar larma på lågt oljetryck...INNAN du fastställer exakt fel.

I mina ögon är det ju inte så bra om larmet kommer vid varm motor o tomgång...Är ju som att motorn alternativt oljepumpen etc. är "lite sliten"....Ja,det lät ju inte så bra det jag nu skrev,men man(du) bör nog så snart som möjligt verkligen kolla oljetrycket i "verkligheten"....INTE bra om du verkligen har problem med trycket när motorn blir varm...

Men kolla först givaren,byt vid behov OCH låt någon kontrollera ditt oljetryck så att du får veta....Kanske är något "mjukvarumässigt" fel i din vagns kommunikation också??....Hmmm.

Mvh Janne.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Hällde i 10-40 olja. Oljestickan visar att oljan är precis i övre kanten för rätt nivå. Visst expanderar oljan när den blir varm?
su
174
super-dan
116i - 06
Zigsauer: Blev lite nyfiken.. Vad är en 528iS Touring? Alltså vad står S för?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det röd varning eller gul varning ?? röd oljetryck, gul oljenivån, vanligare fel på oljenivågivaren än oljetryckskontakten, du motortvättade inte bilen samtidigt, det brukar inte tryckkontakten gilla. Men som Janne säger bäst att montera en tryckmätare för att se det verkliga trycket.

///MVH Hasso
Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack hasso! Det är röd varning, oljetrycket. Ser ut vara lite mycket olja i, ska försöka få ur en gnutta.

S står för steptronic. Står så i registret, bilprovningen skrev väl det när den svenskreggades. Borde ju alla steptrocic göras egentligen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.