AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.222

Bmw e46 330 Coupe (M54B30) - TURBOKONVERTERING

STR8 BALLIN
Tjenaaaaa!
Jag är ny på forumet, eller rättare sagt inte använt det på över 1 år, men nu har jag äntligen fått tag på cash och ska turbokonvertera en 330 coupe, e46 med motorn m54b30! Kommer bli fett roligt, men skulle bara fråga om någon har provat det med den bilen? Då menar jag TURBO och INTE KOMPRESSOR som är tråkigt...:)

Jag skulle behöva veta vissa saker för de som har erfarenhet av flera bmw-turbo konverteringar:
1- Är det jobbigt att plocka isär allt innan besiktningen osv?
2- Finns det något försäkringsbolag som kan försäkra trimmade motorer?
3- Behöver jag ta bort något från motorrummet såsom AC:n eller nåt, för att få plats med turbo? Vill helst inte det!

tacksam för all info
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

1 - Ja, men allt är relativt.
2 - Nej.
3 - Det borde inte behövas.

Förresten, vad har du för budget?

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
STR8 BALLIN
tjena edvard.

Jag har ingen budget... lägger väl ut så mycket det behövs... men jag gör allt själv så ja slipper betala för färdiga bolt on kit, som jag tycker e onödigt.

Hur fungerar det med mappningen, lätt eller svårt? kan man göra det själv? jag har erfarenheter av mappning utav saab mm, men aldrig en bmw!!!

Ni som har turbokonverterat era bilar, vilket laddtryck kör ni på som max, och hur mkt har ni ändrat kompet?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är aluminiumblock på 330 så det ska vist inte hålla så bra för överladdning men kör du med lågtryck så borde det nog gå bra.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Mappning är inget man bara gör, utan det krävs att man har testat sig fram.

Om du kan mappa SAAB etc, så kan du mappa alla bilar.

And laddtryck så är det ju individuellt beroende på hur man byggt. Finns de som kör 0.4 upp till 2 bar.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
alublocket har väl en tendens att slita gängen från topplocksbultarna om man börjar kräma på för mkt ladd?...

kompressor är nog klokare, men va fan, kör i vind, vore skojj att se om det funkar ;)

/mvh jocke
STR8 BALLIN
Tjena alla.

Jag ska kolla upp det här med blocket och exakta värden från bmw på hur mkt tryck och komp mm den tål för att se ifall jag kan använda blocket, men själv skulle jag tippa på att det är för svagt...

Mappningen blir ju att lämna in till någon kompis som får fixa det professionellt. tar inga risker. Sen måste jag beräkna vad för slags kolvar ja måste köpa, jävla jobbigt egentligen, men det blir ju en bil för livet!

och angående bultarna så ska ja ju självklart använda andra bättre bultar.

Är det någon här som egentligen HAR turbokonverterat en bmw ???

Skriv gärna era egna erfarenheter om trimning av bmw motorer som har vanos. kan göras ganska mycket kan ja tänka mig!

tack på förhand
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk Lär ju spä på din iver till turbobygget :-)

Mvh Danne
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
sitter foder i M54 motorerna så dom är inte lika sprickbenägna som m52, topplocksbultarnas gängor kan man ju färstärka med insatsgängor.

sen vad den tål för kompritionstryck är ganska ointressant då förbränningstrycket blir ganska myce högre.

kolla in på PPF:s sida, under forumet så har "BMW andreas" en tråd om sin M3 turbo som han nu sänkern enr en M54B30 i, står mycke nyttigt om den motorn där, kolla sista sidorna.

Mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.