AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.889

När tar fartkameran bilden

Sida 1 av 2
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej på er.

Har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med ett svar.

Min bror och jag var ute och åkte bil i helgen. Det var min bror som körde.
Vi såg en fartkamera långt fram och min bror sänkte hastigheten till 70 km/h.
Ändå fick vi en blixt från kameran. Avståndet var väl ca 100 - 150 m.
Undran är alltså på ungefär vilket avstånd som kameran skall ta bilden?
Dessutom kan dom mappa bilden till min bror. Bilen står på mig.
Av vad jag har förstått så är det föraren som är ansvarig och jag satt ju bredvid. Undersöker om även släktingar när dom skall hitta vilken det var som körde.

Tack på förhand.
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Skåpet kan mäta hastighet upp till 400meter om terrängen tillåter. Så att bromsa när det är 100m kvar är ingen idé. Vet ej på vilket avstånd kameran tar bilden.

Är man inte dalkarl så får man försöka komma upp sig på annat sätt!
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Enligt vad vi kunde se var min bror nere på ca 73 km/h när 70-skylten passerades som var ca 100-150 m före kameran.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
100-150m är alldles för lång! 10-15m isf.
Jag som brukar bromsa in på dom sista 50m har inte fått nåt lapp hem än.
Hade ni nån blil före er?
Kameror har marginal på 10km(tror) då måste ni ha brumat i 80km/h+.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bilden tas på bra mycket närmre avstånd än 100m. Skulle gissa (av egen erfarenhet) på 10-15m.

Dom har möjlighet att kolla upp nära släkt och sambos för att se vem som körde, men om ni inte bor på samma adress så är nog risken liten.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Den angivna hastighetsgränsen börjar gälla exakt där skylten står, innan skyltarna gäller den hastighet som angetts på de föregående/tidigare skyltarna. Om ni nu rullat förbi 70-skylten i ca 73 km/h borde det inte vara någon fara. Att man blir plåtad/hinner se blixten, betyder inte att det garanterat dimper ett "trevligt" brev med posten.

Mvh Ferenc
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Tack för alla svar.

Ja, vi hade en bil långt framför oss (en BMW).
Vad vi upptäckte var att den bilen var mycket noga med farter efter denna blixt. Hur han betedde sig innan vet vi dock inte säkert.

Min bror och jag bor i skilda städer.

Så jag kan meddela min bror att med största sannolikhet så händer det inget alls för honom.

Än en gång, tack för alla svar.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har testat utrustningen flera gånger men alldrig någon blixt,så de verkar funka.

Länk
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Jag hörde om en kille som åkte förbi ett skåp i laglig hastighet men ändå blev fotad. Han tyckte det var konstigt eftersom han körde lagligt så han åkte tillbaka och körde förbi skåpet en gång till 20 km/h under tillåten hastighet och blev fotad igen. Nu krypkörde han förbi ännu en gång i 20km/h och blev fotad igen.

Han tänkte att det måste vara något fel på skåpet och åkte därifrån.

Ett tag senare kommer det hem ett brev från polisen med ett foto när han åker förbi skåpet och en böteslapp för att ha kört utan bilbälte (vilket han gjorde). Snacka om att torska.
ENS : Är inte det där en ren vandringshistoria - en skröna?!?
Ty, annars så kan dom ju fota till höger och vänster, skicka böter även på trasigt halvljus.....eller på Otillåtna dimljus som är tända i klart väder.....

SÅ klart fotar kamerorna lite oftare än när det går för fort - alltid är det några fula fiskar som fastnar på kroken ;--)
Ger s.k. överskottsinformation......till B-B

F
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag lägger in denna länk, så kanske VM i gissning dämpar sig en smula.....

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Dr Tinitus: Såg nu att jag har skrivit fel meterantal tidigare. Frågade en polis angående detta förut och han sa 400m. Vilket är helt fel!

Enligt tillverkarens hemsida så skall radarn kunna mäta upp till 150m.
Länk

Är man inte dalkarl så får man försöka komma upp sig på annat sätt!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det här var intressant:
"Om jag kör över i motsatt körfält, missar trafiksäkerhetskameran mig då?
Svar: Om du kör över i motsatt körfält vid en omkörning blir du ändå registrerad om du har för hög hastighet."

Hur pass vid vinkel har kamera egentligen? Den fotar på 15 meters avstånd, men kan ändå täcka upp så pass brett? Är det möjligt? Tar den hela vägen till motsatt körfälts vägren?

Såg även en till intressant grej:
"Svar:
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls."
Detta borde innebära att om man har nog lite att göra på dagarna/nätterna, så kan 2 polare sätta sig i varsin bil och köra jämsides (för fort) förbi kameror om och om och om igen, utan att riskera böter!! Vill man ha riktigt kul kan man ju även framföra något trevligt budskap genom någon liten text eller kanske tecken med handen.

---
Min bil: Länk
Man skall kanske inte tro allt som skrivs, inte ens av VV. Vem ställer upp på att testa med jämnsides körningar? Vissa skåp är mera vinklade ut över båda körbanorna än andra, vilket syns tydligt när man passerar dom, undras varför?
Vi har vant oss vid att blixten alltid fyras av, även under ljusa förhållanden dagtid osv, Inget säger att man inte kan använda kameran även utan blixt, och inte kan man ringa in och klaga heller om man får ett brev hem och aldrig såg nån blixt...
En av många användningsområden för skåpen är att mäta medelhstigheten (utan att synbarligen registrera), om samma bil passerar nästa skåp för tidigt så reggas fortkörningen osv. Alltså togs en bild (iaf av skylten) redan vid skåp nr. 1 eller hur?
Man kan även t.ex låta kameran leta efter stulna bilar (skyltar), givetvis blixtrar den inte på varje bil då osv.

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Fartkameran tar bilden de 10 sista meterna och bestämmer sig för om bilen är en fartsyndare.

Ett tips är att om möjligt köra över till andra sidan strax innan man passerar fartkameran för det blir då ett vinkelfel och man kan hålla 10 extra km snabbare än begränsningan pga detta. Kan vara skönt så man slipper släppa av på hastigheten.

Det brukar räcka med att kör mitt på vägen, men kör man över på den vänstra väghalvan är det lungt. Detta förutsätter att det är fritt där förståss.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Läs bifogad artilkel Länk

Där står det 75 m.

Mackan
Jag fäller alltid ner solskyddet när jag ser en fartkamera.
Den observante ser ofta vid nymonterade kameror ett ca 40 cm långt tvär gåenede streck sprayat i asfalten ca 15-20 meter "framför" kameran som jag FÖRMODAR är kamerans fokus punkt dvs där man skall ta bilden..
Att kamerorna mäter på ca 400m avstånd är teknikt men ej praktiskt möjligt då det kan vara svårt att urskilja vilken av bilarna det är i en kö som kör för fort.

Bilar i bredd är svårt att mäta då man använder radar och diverse interferens problem KAN äventyra rättssäkerheten därför friar man hellre än fäller då.

Och som sagts innan skåpen mäter ALLTID ALLA för statistik uppgifter för vägverket däremot får inte hastighetsövervakningsfunktionen stå på 24/7 utan endast temporärt enl. resp polis område

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ha ha.

Länk

/Andreas, Lexus RX 400h
Hehe! Skoj artikel.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Så här kommer de nya kamerorna att se ut Länk nog bäst att hålla rätt hastighet

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.