AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.114

Fuktig luft ur AC vid start. Normalt på e46?

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

Nu när det börjar bli kallt ute, märker jag att luften ur AC'n är väldigt fuktig vid start på morgonen. Rutorna blir immiga på några sekunder, men detta försvinner fort. Samtidigt känns en aningen "unken" lukt som jag antar hänger ihop med fukten ur AC'n.
Är detta normalt?
Var kommer fukten ifrån?
Kupéfilter?

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Samma sak händer mig, men fukten försvinner efter bara några sekunder. Dock lite irriterande!

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Ja, just så... Försvinner efter få sekunder, men det är ORDENTLIGT fuktigt.
Hade varit fint om man slapp detta då fukten luktar ganska "unket". Kan tänka mig att det blir mindre bra med många minusgrader i bilen... eller då kanske inte fukten frigörs direkt så att den kondenseras mot det kalla glaset innan motorn fått upp tempen?

///M

Som jag har förstått det är det vanligt att det bildas imma på rutorna när man startar bilen eftersom att fläkten matar in luft som inte blivit avfuktad.
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Chris87: Mnjaaa.... Detta är betydligt fuktigare än "vanligt". Det måste vara något i ventilationssystemet som "håller" på fukten... Skal testa att byta kupéfiltret så får vi se om det hjälper...

///M

Hej.

Har samma bekymmer på min.
Är riktigt irriterande tycker jag, särskilt eftersom fukten inte luktar mumma direkt.

Marc-X: Skriv gärna om du blev av med fukten efter filterbyte.
Har samma "fel" på min 328 också.

SKulle vara intressant att veta vad som orsakar detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.