|
|
|
|---|---|
|
Tja undrar om nån av har rejsat mot audi s8 nån gång med era 740/750 har nämligen en bekant som sägaer att han drar ifrån dom | |
|
Du ar väl sett filmen Ronin? Det räcker ju med en Cittra för att hänga med en Kompressormatad S8... ;) /L |
|
Scheckheft |
Hej Denna viktiga, och för många E38 ägare helt avgörande fråga har diskuterats i ett antal trådar, t ex denna mycket upplysningsrika tråd Länk Mvh Brumbrum |
| Scheckheft > Haha, man kan nääästan ana in hint av ironi i svaret där. | |
|
Tja, denna fråga kanskle har fått vissa 7-serieägare att ligga sömnlösa och gnissla tänder över örngottshörnen.... Men personligen så har jag sällan känt mig så avslappnad och ointresserad av att hävda mig i trafiken som när jag kör min 740iL, och likadant kände jag på tidigt 80tal när jag körde Cadillac Coupé de Ville -59. Hela atmosfären i dessa båda bilar osar (i alla fall i min näsa) värdighet och lugn vilket gör att man kör just på det viset. Bara mer eller mindre glider fram avlsappnat och värdigt, aristokratiskt kan hända... :-) Ändå visste man att Cadillacen var kapabel att dra de flesta bilar den mötte om det kom till accelerationstest. Den klarade 0-100 på ca 8-9 s. Känner jag att de kliar lite mer av sug efter G-krafter så tar jag antingen en tur till Grönan och åker berg o dalbanan där, eller så tar jag en tur i min gamla Sierra vilken kan retas rätt ordentligt med de flesta M-modeller (och S8 m fl) om så skulle vara. Att den sen känns som Grönan även i kurvorna kanske är ett plus på sitt vis... :-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Audi S8 av gamla modellen har 340hk, 400nm och väger 1850kg. 0-100=5.4 BMW 740 av samma år har 286 hk, 420nm och väger 1915kg. 0-100=7.0 BMW 750 av samma år har 326 hk, 470nm och väger 2035kg. 0-100=6.5 Detta är fabrikssiffror. Förefaller rimligt att S8 är snabbare även i verkligheten.... |
|
|
Min högst personliga åsikt är att den som köper en 7-serie, A8/S8, S-klass eller motsvarande för att "rejsa" redan har förlorat. Oavsett vad det gäller. Man kan säga att vederbörande har missat poängen fullständigt, två öl kvar i sexpacket :P Wilhelm Svenselius |
|
|
från 0-100 så har jag ingen erfarenhet..men 100-250++ därimellan så hade Audin "340hk" det mycket jobbigt att hänga med. (omkörningar, inbromsningar, acceleration i från 150-200 etc.) Föraren släppte gasen och återgick till laglydig hastighet efter någon mil. Håller med dig W2k... men kan man låta bli när man blir inbjuden? :D Mvh Skalman |
|
|
S8 D2 prefacelift har 340hk byggdes 1996-1998, årsmodell 97-99 S8 D2 facelift har 360hk byggdes 1999-2002, årsmodell 99-02 Det är mycket stor skillnad mellan 6vxl och tiptronicväxlade S8, 0-100 för en tiptronic är dryga sekunden långsammare än för en manuell, förutom 97or som enbart finns med manuell så är ca 90% av S8:or Tiptronic = skillnanden mot en M62Tü 740i är inte så stoor. 440Nm har M62Tü. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.