|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska plocka ur och ta isär min motor för första gången. Och i Haynes-boken står det vilka verktyg man bör ha för detta innan man börjar. Nu undrar jag vart man kan få tag på följande verktyg: ¤ Teleskopisk Tolk, (vad är detta?) ¤ Oljekanalsborste, (hur ser denna ut?) ¤ Verktyg för montering av vibrationsdämparen. (E detta ett specialverktyg?) ¤ Vibrationsdämpar-avdragare. (E detta också ett specialverktyg?) Vore schysst om någon kunde berätta lite mer om dessa verktyg eller har tips på motsvarande? mvh //Chrille Christian Johansson | |
|
Hej, Teleskopisk tolk skulle jag gissa är typ Hålmicrometer för att mäta cylinderloppen. Dessa tror jag är svindyra och en motorrenoveringsfirma tar 100 kr för att mäta detta. (har precis själv lämnat in) Oljekanalsborste skulle jag oxå vilja ha, men jag kommer använda diskborste (typ piprensare), pianotråd och vapenborste. Hör gärna av dig om du hittar oljekanalsborstar... //Micke Min sida Länk |
|
|
Här finns det en del specialverktyg till bl.a BMW. Man behöver inte alltid köpa något, men man kan få tips om enkla hjälpmedel som går att tillverka själv. Länk Länk Länk AE |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En typ av oljekanalsborstar köpte jag från Race-Shop Länk men de kostar en del tyvärr. De ser ut som små flaskborstar, se denna Länk bild. Som MickeM säger så är mätverktyg där hög precision krävs riktigt dyra. När det gäller mäta cylinderloppen måste man förutom hög precision även ha ett verktyg som är kalibrerat för att veta eventuella statiska mätfel. Mätverktyget kanske visar samma resultat mätning efter mätning men har ett statisk fel på tex 0.1 mm - då kan det bli riktigt tokigt då man är intresserad av det absoluta mätvärdet i cylinderloppet. När det gäller vibrationsdämparen sitter de på många motorer fast genom en svag pressfattning och krysskil. Men man får absolut inte bända loss en vibrationsdämpare på ett sådant sätt som man kanske gör med vanliga remhjul i metall. Vibrationsdämparen är lite känslig då den består av en inre och yttre metallring med en gummibussning emellan. Böjer och bänder man i den yttre metallringen så kan man skapa obalans i vibrationsdämparen och den gör faktiskt stor nytta när det gäller att minska vibrationer från en vevaxel. Visst - en sexa är naturligt balanserad men en vevaxel flexar alltid något. På min M30B35 motor (som jag rivit ned i dessa minsta beståndsdel) behövdes inga specialverktyg då vibrationsdämparen satt fast med skruvar och hölls fast med en styrpinne och en krysskil. Så den trillade bort lätt. Flänsen som vibrationsdämparen satt fast på fick jag dock använda en vanlig avdragre som hjälp - se denna Länk bild. Nu vet jag inte hur det exakt ser ut på en M20B25 motor men avvakta lite med att köpa specialverktyg tills du kommer till vibrationsdämparen och då ser lite bättre vad du kan behöva. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.