|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Ska i dagarna köpa min första BMW som jag tänkte ha som bruksbil och det blir en 528 -96. Ett problem som jag upptäckte var att varningslampan för bromsvätska/handbroms lyser konstant. Jag kollade inte själv bromsvätskan då behållarn verkar sitta bökigt till men säljarn själv hade kollat och menade på att det var fullt i behållaren. Bilen har ganska nyligen fått handbromsen reparerad så jag undrar om det kan va nån givare till handbromsen eller bromsvätskebehållaren som inte funkar som den ska? Eller annat som kan påverka? Bromsarna känns i varje fall normala och pedalen sjunker inte mer än normalt enligt mig så jag tror inte på nåt läckage. Skall höra med BMW men nån här kanske stött på liknande. Tacksam för svar. | |
|
Är det (!) som lyser?. isf är det säkert slut bromsbelägg eller en trasig givare till slitagevarnaren. dom sitter höger fram och vänster bak. /mvh jocke |
|
|
Ja det är (!) som lyser. Men den är ju inte till för bromsbeläggen utan den har väl en separat givare? Beläggen ska dessutom va bytta, nyligen fram iaf. På BMW här i stan sa de att det bara kunde va lite vätska i behållaren eller givaren vid handsbromsspaken som spökade. |
|
| gå på jokkos teori slitagevarnare...vrid tändningen i läge 2 å vänta 30sec då 0 ställs bromsvarningen tänds den igen är det troligtvis varnare på oken som är boven.../M | |
|
Har nu bytt bakre belägg och slitagevarnare. Lampan lyser fortfarande trots att jag testade nolla, fick dock den inte att slockan så jag gjorde kanske fel? Tog även loss vänster framhjul och beläggen var som sagt nya där. Däremot vet jag inte om slitagevarnaren var bytt där så det kanske är värt ett försök. Sen skulle jag med egna ögon kolla bromsvätskenivån och upptäcker då i baljan typ 2-3l vatten som står ända upp till behållaren. Antagligen har den väl motortvättas lite vårdslöst eller nåt. Frågan är om den kan ha sabbat givaren till bromsvätskenivån eller nåt liknande. Bra lär det ju inte vart att allt där under haft en massa vatten omkring sig. |
|
|
Såklart var det vänster fram slitagevarnare som inte va bytt :) Nu lyser inte lampan längre iaf. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.