|
|
|
|---|---|
|
Min 528 -97a har krånglat i kylsystemet under lång tid och jag har bytt det ena efter det andra. Efter en lång tids problem och många turer till verkstan bestämde jag mig för att kolla co halten på bmw verkstaden. Jodå det fanns co där. Topppackningen var otät eller i värsta fall en spricka i toppen. Vad gör man nu?!! Genom min svåger fick jag kontakt med en kille som sa "detta fixar jag" Sagt och gjort han tog bilen och rev av toppen. Efter det lämnade jag toppen för provtryckning och planing och byte av ventiltätningar. Han sätter ihop den och byter kamkedjan samtidigt. Nu kommer de nya problemen. Bilen går riktigt dåligt på tomgång 500 varv och låter som den inte går på alla cylindrar. Den går nästan bra på över 1000 rpm men kan ändå kännas en aning som om det rycker i den fastän det inte hörs på gången. Min känsla är att han har fått kamkedjan en kugg fel. Har läst här på forumet och har hittat andra tänkbara orsaker tex kamgivare eller otätheter i insuget. Bilen ska in till bmw på fredag. Kommer de att upptäcka om kamkejan sitter en kugg fel eller får de felkoder från kamgivaren etc och kan inte konstatera det säkert. (Förmodligen) Kostar nog en del slantar till tyvär.... | |
| Han som rev det hela fick väl betalt för att fixa det eller? Isf tycker jag att han ska "laga klart". Man ska inte ta på sig att fixa sådant man inte kan. Har han ställt in VANOS osv? | |
|
Jodå han fick betalt. 2000 för jobbet (Man får vad man betalar för) Jag vet inte om kunskapen finns för att få kedjan rätt om den nu sitter fel. Frågan är om den sitter en kugg före eller en efter. Jag ska helt klart kolla om han kan fixa det, om den nu sitter fel. Vet inte om han har ställt in vanos. Vad gör vanos, var sitter den och hur ställer man in den? Kan bilen få en så dålig gång om vanos inte fungerar som den ska? |
|
|
VANOS är den variabla ventilstyrningen(på insugskammen i ditt fall). Den måste tajmas in rätt som jag förstått det. Om VANOS går sönder så går bilen dåligt så det skulle ju kunna vara det felet. Har bara haft isär toppar på enkelkamsmaskiner men principen med dubbla kammar är ju lika så att få kammar och vev att stå rätt är ingen avancerad vetenskap. Kruxet är ju som sagt VANOS eftersom den är variabel. Den har jag tyvärr inte hur man ställer in. Kolla även tjuvluft med startgas så att ingen vacumslang lossnat vid ingreppet. Insugspackningar hoppas jag att han bytte. |
|
|
Tack Limpur. Ska kolla det här med vanos. Köpte en sotningssats inför bytet. Alla packningar är bytta. Men jag ska kolla så att där inte är tjuvluft någon annanstans. Hämtade min dotter idag i bilen och när jag kallstartade den så gick den rätt ok. Efter den hade blivit varm gick den sämre. Så det är kanske in kedjan i alla fall. |
|
|
Sprayade med startgas på alla tänkbara ställen men hittade inte något tecken på tjuvluft. Testade också att koppla ur batteriet en timme. Hjälpte inte heller. Tog in bilen till bmw idag. Ca 20 felkoder på allt möjlig. Typ jordfel på luftmassemätaren, felvärden på vanos, felvärden på kamgivare, etc. Beställde tid igen nästa vecka. Undrar vad fan det kan va. Konstigt är att när jag kom hem var tomgången nästan helt ok i nån minut plötsligt dalade den igen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tycker det låter som nått inte är rätt ihop satt, felinställd vanos eller kamaxlar eller felkuggad kedja. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej. Har kört min bil i ett par veckor nu och den går som en dröm igen. Kamkedjan satt ett par kuggar fel men det var ingen fara enligt bmw. Blev en aning orolig för ventiler osv, men som sagt den går kanon igen. Snacka om dyrköpt läxa. Tack alla ni som har tagit er tid att svara. Nästa reparation blir hos autopartner o inget snack om det. Nu en fråga om oljeförbrukning. Min bmw så länge jag har haft den har förbrukat ca en liter/300 mil. Ingen blårök och inget läckage. Är det normalt? Jag kör den snällt för det mesta fast nån gång ibland drar man ju på. Min gamla 9000 tog ingen olja alls, fastän den hade rullat över 27000. Nu kan jag ju inte lita på milen med bmwn eftersom den är importerad och jag själv inte har kollat upp historiken. Men mätartalet är 18700 och det är en 97a. Kan ha gått 27700 (och hårt) det vet man ju inte. Så därför frågar jag. Är det normalt? |
|
|
Jag gjorde samma fel som du lämnande min förra bil till några "mekar" enbart för att det var billigt. Bilen pendlade på tomgång, vi bytte det ena och det andra. Iom att det är utan kvittos är det svårt att reklamera sedan. Det kostade mig totalt 3500 kr ikl en massa annat, jag hade hellre lämnat den till någon som gjort det rätt från början för 4000 kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.