AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.949

0W-40 vs 5W-40

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ni som väljer 5W-40 oljan istället för en 0W-40. Vad får er att välja den?

Mvh Danne
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
För min del så är det nog för att Valvoline Synpower, den oljan som jag använder, är en prisvärd kvaliteéts olja som har just viskositeten 5W-40.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Daniel>>>Tja,är väl priset mest antar jag...man kan få 5W/40 oljor rejält mycket billigare än 0W/40...iaf det jag har sett..kan ju också bero på att man inte "behöver" ha en 0W/? olja i dem bilar/motorer och väderförhållanden vi kör iaf...gamla vagnar mestadels också :)

Sedan så kanske många tror att en 0W/? olja är som "vatten" vid start och skadar mer än det gör nytta ;)....men vi vet ju vid det här laget att så inte är fallet...eller?

Sedan så bör man ju känna till att viskositeten blir "lägre o lägre" är en följd av att bilfabrikanterna vill ha oljor i sina moderna motorer som bidrar till lägre bränsleförbrukning och där är en 0W/30-40 olja betydligt bättre än andra lite mer tjocka oljor...Men oftast är det ju inte helt önskvärt att ladda i en 0W/ olja i t.ex mina M30 motorer,dem är inte gjorda för den oljan...egentligen..misstänker jag.

Men jag tror att det inte är någon fara att använda 0W oljor ändå,men det "känns" lite som att den oljan är bara "lite väl" som dem säger i SIBA reklamen ;)...Men JAG kommer nog INTE att använda 0W/40 oljan i första taget i mina M30 hur som helst..

Däremot kör jag Castrol SLX 0W/30 i min 523i-97,det mår den bra av(har gått med den oljan sedan ny vad jag vet)..

Men nu är jag o steppar i Johan B's område som han kan mer i...

Mvh Janne.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Har faktiskt kört ett helt service intervall på 540:in med Edge 0W-40:in nu utan att fylla på något så det känns som man har hittat en "optimal" olja för mina motor/körförhållanden nu :-)

Mvh Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns för- och nackdelar med alla val man gör...

Fördelen med en 0W40-olja framför en 5W40- dito är att 0W-oljan som sagt är tunnare och mer lättflytande när den är kall (vid alla kallstarter av motorn, även på sommaren) - detta gör att oljecirkulationen kommer igång snabbare än med en tjockare olja. Fördelen med en snabbare oljecirkulation är att slitaget som uppstår vid kallstart minskar (vissa hävdar att 80-90% av motorns totala slitage är vid kallstarterna...).

Nackdelar då?
En olja som är "bredare" viskositetsmässigt innehåller nästan alltid mer viskositetsförbättrande additiv än en "smalare" olja. Dessa additiv slits vartefter oljan används och de bildar då vissa oönskade restprodukter i oljan. Dessutom försämras oljans varmviskositet i takt med att viskositetsadditiven bryts ner och upphör att fungera - oljan blir "blaskigare" när den är varm när den är sliten.

Som redan påtalats går utvecklingen mot allt tunnare oljor pga att man vill ha lägre bränsleförbrukning, samtidigt som toleranserna i motorerna blir allt bättre. I USA är det relativt vanligt med 0W20-oljor i nya bilar....

Som ytterligare "nackdel" kan man väl nämna att de flesta 0W-oljorna normalt sett är dyrare än 5W-oljor, då de förstnämnda normalt sett är mer moderna oljor med dyrare basolja och mer advancerade/dyrare additiv (dock finns det alltid undantag mot denna grundregel!).

Janne, den tunnaste motoroljan är som kall betydligt tjockare än den tjockaste 60-oljan är när den är varm! Med andra ord är det ingen fara att slå i en 0W40-olja i en motor som t ex är godkänd för en 15W40-olja, då de två senaste är i princip lika tunnflytande när de är driftsvarma.
När det gäller äldre motorer, är det därför varmviskositeten som är intressant! Att slå i en modern 0W30-olja (eller 5W30) i en gammal veteranbil som redan vid tillverkningen krävde t ex en rak 50-olja är kanske inte det bästa, om man inte har bytt alla packboxar och tätningar till modernare dito - inte ens då är det säkert att motorns stora tillverkningstoleranser klarar en så varmviskositetsmässigt tunn olja!

När det gäller viskositetsklasser får man dock komma ihåg att det rör sig om just KLASSER! En 0W30-olja kan t ex vara väldigt nära att klara klassningen till 0W40, medan en annan 0W40-olja precis klarar gränsen för att hamna i varmviskositetsklass 40 - med andra ord kan dessa två oljor vara väldigt lika varandra trots att de har olika SAE-klassning. För att få exakta viskositeterna får man gå in i oljornas datablad och läsa ut vilka viskositetvärden (centistoke eller mm2/sek) de har...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Johan, intressant som vanligt :)
Vet ju att du har diskuterat dig less på oljor förut...men alltid bra med lite "repetition" :)

Lite frågor har jag ändock ;)
Kan jag köra mina M30 utan betänkligheter med Castrol oljan (Castrol SLX 0W/30) jag tror mig köra på i E39:an?(farsan,dvs 1:a o enda ägaren före mig, har servat på BMW hela tiden så jag har bestämt för mig att det är just den oljan i 523:an)..
Känns bara som att den inte skulle vara "helt optimal" i "di gamle" M30...eller är det nu igen en lite för "försiktig" hållning av mig?
Jag menar vore ju smidigt om jag hade ett "fat" för alla vagnar :)....Om inte,kanske man skulle prova med helsynteten 5W/40 i E39:an(som jag i nuläget kör med i M30 vagnarna)?,det borde ju gå bra iaf,med en eventuellt högre bensinförbrukning som enda märkbara resultat?

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just Castrol SLX (i BMW-versionen) är väldigt nära att klara klassningen till 0W40.

Jag vet inte vad det står i din instruktionsbok, finns t ex 10W30 med som ett alternativ, är SLX inga problem viskositetsmässigt! Åtminstone inte så länge det rör sig om normal körning (kör man bankörning i värsta sommarhettan kan man hamna i ett läge då det är bättre att ha en lite tjockare olja).

På vintern skulle jag inte tro att det är några problem alls med SLX i en välservad M30!

E39:an kan med säkerhet använda 5W40, om bara oljan klarar övriga klassningskrav - t ex BMW special oil eller ännu hellre (inget krav) BMW longlife.

Skillnaden i bensinförbrukning mellan 0W30 och 5W40, ligger nog inom en, två eller max tre procents skillnad.

Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Tack för svaret..

Instruktionsboken hittar jag inte nu :/,men jag ska kolla i den så fort den "dyker upp" :)

Mvh Janne.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Då bör en Castrol Edge 0w-40 olja fungera till en Bmw 320i E91 med helt splitt ny motor, vs 0w-30 Edge olja, men som du säger Johan så slits den fortare ut kom adjektiven är bredare. Jag resonerar som så att genom BMW har så pass höga toleranser mellan vevlager och vevaxel så hinner inte 0w-30 oljan passera i tillräckligt hög grad så den istället hettas upp och mister sin smörjfunktion, och då bör en 0w-40 olja fungera bättre iom den klarar högre temp innan den förlorar sin smörjfunktion?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beolab, tror inte att ditt resonemang håller helt då det är för förenklat....det är många parametrar som spelar in....har oljan RÄTT klassning ska den klara uppgiften.

Första parametern som man kan börja kika på är basoljan - är det en hydrocrackad mineralolja eller en äkta helsyntetisk PAO-olja? Den senare tenderar att vara mer stabil och ha bredare naturligt viskositetsindex.

Andra parametern är viskositeten - en 0W30, 0W40, 5W40 och 5W30 kan i praktiken ligga väldigt nära varandra i verklig viskositet men råka hamna precis utanför/innanför gränserna för de olika klassningarna i SAE-systemet.

Den tredje parametern som är svårare att kontrollera men som går att göra genom riktiga oljeanalyser, är additivsammansättning och mängd av olika ämnen.

Men för att göra det enkelt: använd en olja med RÄTT klassning och försök hitta en olja som är av äkta helsyntetisk basolja, då har du kommit långt i din strävan efter "bästa oljan".

Sedan kommer nästa tips: byt olja oftare än vad de långa longlife-intervallen anger, byter du halvvägs in i intervallet gör du motorn en stor tjänst!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.