|
|
|
|---|---|
|
Är ju fasligt sugen på en BMW igen. Tänker bli av med min nuvarande D.K.V. A3 quattro -99 först, la ut den på blocket. och tro det eller ej, nu är det en som hört av sig och vill byta bort sin M3 3.0 -95. Han vill ha en vinterbil och jag skulle kunna tänka mig att åka gammal volvo eller liknande i vinter om jag får nöjet att ratta en M3a nästa år.. För sånna är jag då helt emot att låta förstöras av våra saltade vägar... Till 90% har väl dessa bilar fått visa vad dom går för så ett lugnt kört ex. kan man väl glömma att man byter till sig. Hur som helst, är helt noll insatt i denna motorn. Är ju den man fasar för ska gå sönder ifall det är ett oskött exemplar. Resten av bilen är ju utbytbar utan att notan hamnar på 30-40 kanske 60 tusen (gissningsvis vad jag tror en renovering alt. ytbytt motor inkl allt arbete kostar).. Jag ska väl kunna klura ut ifall oljan är bytt som den ska och om så är fallet. Är motorn skottsäker eller tål den tukt i typ max 10-15k mil sen är risken stor att det rasar trotts att motor alltid gått på fin olja? | |
pg_ice |
är olja/oljefilter bytta som dom ska och att ägaren har väntat att dra på tills olje tempen har kommit upp till minst 80 grader då är det nog inga problem. sen hör du ju hur motorn går på tomgången rasslar det från vanosen och att motorn vibrerar då är allt inte som det borde. provkör och lyssna hur motorn går och låter helt enkelt. jag har ägt en M3a i ungefär 2 månader och hitills så känns motorn helt skottsäker. slitdelar får man alltid byta ändå oavsett bil så det kommer du inte undan med. grejen är väl den att om du är seriös då byter du alla slitdelar som kan påverka motorgången negativt och har sen en M3a som går som den gjorde när den var ny. du får även erfarenhet av att skruva med motorn och lär dig känna den. det jag bytte och såg över sen jag köpte M3an är följande och är nog standard att man bör kolla igenom. Bytt: Olja/Filter Bränslefilter Samtliga bränsleslangar efter bränslefiltret. Luftfilter Gasspjällspotentiometer. Ventilkåpspackning Tändstift. Rengjort/koll: LMM Insug Spridare Magnetventilerna till Vanosen (enbart koll) |
| Inte så enkelt att veta om motorn gått hårt när den varit kall.. Jaja, att köpa beggat är ju alltid en chansning. Läste en del på forumet och just vevaxellagret verkar gå åt om motorn får dåligt med smörj. kan man byta dessa lager i motorn själv med normal garageutrustning? Tänkte i förebyggande syfte? | |
m3_kosova |
Deimos >> Jag har en M3 E36 1995 till salu:) adda mig kinoffking@hotmail.com Mvh |
| Och jag har en 96(3,2) i mkt bra skick.Kan tänka mig byta in din dkv | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.