|
|
|
|---|---|
|
Att bilen blir underkänd vet jag, men – måste ny besiktning utföras eller räcker det om jag fixar det själv efteråt? Eftersom bilen i fråga har fått automatisk körförbud pga av utebliven besiktning är frågan rätt avgörande om jag måste fixa batteriet innan eller efter jag försöker besiktiga… Om bilen skulle få en anmärkning som resulterar i ny besiktning, då innebär väl detta att bilen fortsätter ha körförbud? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Du måste väl inte fixa det, då det är en ny besiktning. Men du komemr ju då får göra ytterligare en ombesiktningen igen för det, vilket låter lite onödigt. Du kommer alltså inte få körförbud, utan för en ny månad på dig att åtgärda felet. Det är iaf som jag har förståt att det gäller. |
|
| Bara batteriet sitter fast, så spelar det ingen roll HUR. Med andra ord, dra ett par spännremmar runt det bara... det tar säkert... tja en minut? | |
|
Ett bristfälligt fastsatt batteri bedöms med en villkorstvåa. Förutsatt att det inte ligger kvar som en gammal brist från föregående besiktning krävs alltså ingen efterkontroll med detta som enda fel. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack för svaren! Jag gör faktiskt så att jag lånar batteriet från E34an (som har klackarna som behövs), sen sätter jag fast det nuvarande batteriet senare nä jag har mer tid att fixa det. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
När jag importerade min E24 i somras så var just enda anmärkningen:"Du kan ju dra fast batteriet" och det blev ingen 2a av det. Visste bara inte att det var löst själv eftersom BMW själva gjort en förbes utan anmärkn. Min besiktning gjordes i Växjö och där är det ingen som ser mellan fingrarna vill jag lova (har några års erfarenhet.......man är ju inte ung längre) Mvh:Jonas B. |
|
|
Brynet: Det var minst sagt motsägelsefullt det där. Först berättar du hur teknikern i Växjö såg mellan fingrarna på ditt lösa batteri, sedan berättar du att det inte är någon i Växjö som ser mellan fingrarna...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag fick en anmärkning i pappret men ej ombesiktning på det lösa batteriet. /Mvh:Jonas B. |
|
|
Brynet: Aha, jag förstår. Då var det en tvåa du fick, den korrekta bedömningen är som sagt en villkorstvåa. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ingen har nånsin kollat om batteriet ens sitter fast när jag besiktat mina bmws.. kanske lite krångligt att ta lös i kofferten eller under sätet, vad vet jag. men har då aldrig behövt visa det. /mvh jocke |
|
|
jokko: Det kontrolleras bara om det sitter lätt åtkomligt, ingen demontering sker normalt vid en kontrollbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag fick ingen 2a. ingen ombes. det står dock på bra att veta: löst batteri. Du kan ju kolla det med ett faxutdrag på min FGB277 där får man all info. Jag vet inte vad som är rätt,men jag fick ingen om besiktning iaf. /Jonas B. |
|
| Är det inte så att du måste 1/ha betalt skatten 2/ försäkrat bilen 3/ en godkänd besiktning för att få ditt skattemärke. Fattas en av dessa tre får man inget nytt skattemärke. | |
|
Brynet: En tvåa behöver inte medföra krav på efterkontroll, en villkorstvåa ger ägaren ansvaret att åtgärda bristen innan fordonet får användas som vanligt igen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok. Då är man laglig iaf då jag köpte en ny originalskruv med platta (93:- + moms om jag inte minns fel) den fattades helt. Mvh:Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.