AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.128

Förs.bolaget Vesta vid skada! :-)

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har som många andra här inne Vesta som försäkringsbolag och är helnöjd med den låga premien på min 330Ci -03. 6200kr/år, 1000mil, 27år Helsingborg.

Många har ju då ställt sig frågan ang. hur Vesta skulle bete sig vid en ev. skada... nedan finner ni svaret!

Mycket kortfattat så fick jag min bil blästrad vid ett OSKYLTAT vägarbete för ca 1 månad sedan. Tog kontakt med Vesta som mycket trevligt förklarade att jag kunde ta kontakt med den verkstad som jag kände mest förtroende för så att de kunde göra en kalkyl på jobbet.

Kort efter att verkstaden (Jarls Bilservice i Hbg) lämnat kalkylen till Vesta fick de klartecken på att köra igång med "återställandet" av bilen.

Lackering: Huv, front, splitters, framskärmar, speglar.
Byte: Framruta, lyktor, dimljus.

Bilen va dessutom nyligen lackkonserverad av mig och en kompis som är "proffs inom polering". Detta arbete kunde jag inte styrka med kvitto men Vesta valde att ersätta mig med hela summan som jag gav för behandlingen (1500kr). :)

Hyrbilsrabatt ingick oxå i min försäkring, Vesta betalade 75% av hyrbilskostnaden eller 125kr/dag de dagar bilen var på verkstad.

Slutsats... Självrisk på 2000kr och en MYCKET nöjd försäkringskund som förhoppningsvis kan vara bolaget troget i många år framöver utan skador. Rekomenderas!

Mvh Jimmy

P.S: Hehe, nä jag får inte betalt för att skriva detta :)

Länk
Ok det känns bra, jag har också Vesta. Bra inlägg!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
skönt å höra att det gick smärtfritt till med f.bolaget!
Kul att höra en solskenshistoria om ett försäkringsbolag! Inte varje dag må jag säga :)

Kör själv på Vesta för alla bilar och villan.
Ja, jag är överraskad över att så många snackar om andra försäkringsbolag här.

Vesta verkar vara billigast för majoriteten. Speciellt för dem av oss som har lite större motorer och även om man bor i en större stad.

Dock har väl inte Vesta haft en online tjänst ännu (så att man kan kolla online vad det skulle kosta att försäkra sin bil). Man tvingas alltså ringa kundtjänst.

Vestas korståg på bilförsäkringsmarknaden är nästan kontroversiellt. Känns lite som om de försöker köpa sig marknadsandelar, men det är ju bra för oss. ;-)

Gissar att de fått en jäkla massa BMW kunder det senaste året.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Solskenshistoria!
Kan den positiva behandlingen hänga ihop med att alla inblandade finns i Skåne och därmed talar samma språk?
Själv har jag fått gå till Allmänna Reklamations Nämden, då det skiljer 10000 i marknadsvärderingen av min stöldskadade bil.
Lovar att återkomma med slutresultatet i sinom tid.
/Gunnar

Sj
5
Sjowall
320 - 97
Låter ju bra det där. Det är ju så man vill att det skall fungera.
Köpte en 320 -97:a som 2:a bil igår och tecknade förs. via Vesta
Ca 3500 Hel/Hel, överkommligt :)

Skall ringa dem imorgon för att fråga pris på bilarna!

Tack för ett informativt inlägg!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Härligt att höra jimmyboy
pe
204
petrob
320i -18
har nu lagt över båda mina till Vesta o "sparar" 4 tusen om året på detta.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
pe
204
petrob
320i -18
har nu lagt över båda mina till Vesta o "sparar" 4 tusen om året på detta.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Tack för info Jimmy! Jag valde också Vesta, närmaste alternativ var M-försäkring. Tror jag betalar c:a 9000 kr/år med fria mil, 39 år och småstad. Vad det är för bil syns till vänster....

Gunnar (GUP): Blir intressant att höra vad du får för svar. Gällde det också Vesta?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag fick byta ruta på den röde efter stenskott av en omkörande lastbil på 50 väg, suck. Sedan fick jag iofs veja senare på vägen för utspringande hinder, det är väl bara att anmäla. Som Nordeakund upptäckte jag att man har ytterligare rabatter. Bytet gick smutt och glasmästarn har fått betalt efter vad jag vet. Mycket nöjd kund och rekommenderar Vesta jag med.
Mvh
Asken
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Erik N
Ja, det är Vesta som gäller. I anledning av anmälan till Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) har Vesta skrivit den ena tokigheten efter den andra, jag funderar på om kompetensen finns för vidare hantering i komplicerade ärenden, värdering av lite speciella BMW t. ex.
Speciella så till vida extremt välhållna eller udda på något annat sätt.
Man talar om marknadsvärde, hur kan man då som jämförelse ta sämre utrustade bilar med 5-10' mer körda mil och hävda att det skulle vara vägledande?
Eller ett samtal med BMW i Malmö, som mig veterligt inte har sålt (eller sett) en bil av årsmodell -95 eller tidigare?
Skulle dom mot förmodan ha någon erfarenhet av äldre bilar, värderas dom säkert inte särskilt högt, speciellt enbart på en mer eller mindre tafflig beskrivning av en i ämnet okunnig person.
Ni förstår att jag inte är särskilt glad!
Har dock ersättningsbilen försäkrad i Vesta, money talks!
Vindrutan dock bytt utan bekymmer!
mvh/Gunnar

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
har pratat med vesta och de säger att man slipper betala självrisken om man har installerad godkänt larm....stämmer det....jag frågar för att vissa här skriver att de betalar självrisken....har ni inget larm då eller???
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
adde_tz: beror förmodligen på vad det e som hänt då. kör du in i en bil så lär du inte slippa självrisken för att du har godkänt larm, men vid inbrottsförsök eller så, så e det nog en annan sak =)

// M.V.H. Daniel
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Då måste Vesta ha ändrat sina regler, för när jag tecknade min försäkring i juni så skulle man slippa betala självrisk vid inbrott om man hade godkänt larm samt stod parkerad i ett låst garage.

Mvh/ Niclas
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Jag betalade ingen självrisk vid mitt inbrott för några veckor sedan.

Först ville de ha 1500 i självrisk men när jag läst försäkringsbrevet där det står att självrisk utgår vid godkänt larm och sedan påpekat det för dom så tog dom bort den direkt.

Vesta har skött sig utmärkt i mitt ärende och jag lär bli kvar där så länge deras premier inte skjuter i höjden.

Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Det låter bra med Vesta, jag har också tecknat försäkring där.
Jag sparar 6000 kr/år på 2 bilar.

Hur vet Vesta om larmet är godkänt, ska man visa upp bilen ?
När jag hade Trygg Hansa var dom noga med att titta på bilen när man nytecknade försäkring.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Underbart, har själv varit i kontakt med Vesta och har bytt till dem från Tennant, det blev 27% billigare med en halvförsäkring mot Tennants premie.
vesta går efter motoreffekt och kör alltså inte denna märkesrasism som många andra bolag gör mot tex BMW, importbilar går också utmärkt att försäkra och behöver bara startspärr mm om den är av nyare årsmodell och betingar mycket i värde. Min självrisk mot stöld, glas, brand är 1500kr mot 3000kr som Tennant hade.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Att Vesta var billigast visste jag redan, nu vet jag även att de hanterar inkomna skadeärenden på ett bra sätt. Ville bla hyra bil hos Sixt som ej tillhör vestas ordinarie samarbetspartners, och de tillmötesgick detta önskemål och fick därmed en nöjd(are) kund. Rekommenderas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.