AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.230

Vad har hänt med min navigator

ol
8
olafor
528 IA TOURING -98
För nån vecka sedan började min skärm blinka av och till,det blev bara svart med en vit rand längst ner .En morron var bilen stendöd. När jag senare laddat batteriet,hörde jag att det var navigatorn som slog av och till.Kan det vara nåt annat fel än navigatorn
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja det kan ju vara skärmen som lagt av eller helt enkelt ett glapp i ngt kablage
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Det där känner jag igen. Jag bytte batteri och har inte sett problemet sen dess.

Carl
ol
8
olafor
528 IA TOURING -98
Nytt batteri i våras
no
347
noah
E65 730D
Hej
Kan var två saker
Mest trolig har din skärm har börjat glapp på högspänning delen
Detta kan störa andra elektronik burkar i din bil
Koppla bort batteri en stund och prova din nav dator igen
Ditt problem kommer att barra bli vare med tid, och du ska absolute inte kör omkring med en glappande skärm e

Eller du har fåt vatten i din nav dator, E39 med 00 bak ljus och fel packning låter vatten rinna in rak på dator

Noah Brown
ol
8
olafor
528 IA TOURING -98
Jag har haft navin urkopplad i en vecka nu men den uppför sig likadant i alla fall när jag ansluter den.Skärmen är inte glapp när jag har navin urkopplad utan färddator mm funkar som vanligt.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Tror också på batteriet, prova med ett nytt batteri, navigatorn är ytterst känslig och ofta det första som vägrar starta vid icke optimal batterispänning.

/Andy
Hej!

Jag har också problem med min navi.
För det första så kan man inte välja navigator i skärmen.
Sen undrar jag när följande leddar skall lysa:

- ON
- CD-IN

kolla bild Länk

på min navi lyser varken dera, men ejektknappen flimrar lite. Men jag får inte ut skivan.

Någon som har några aningar var man skall börja söka?
Man kan ju inte behöva byta batteri två ggr i året?

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kolla alla säkringar, kolla att navigatorns sladdar på baksidan sitter i ordentligt.
ON Skall alltid lysa när radioläge eller tändningsläge är på.
CD-in skall lysa när skiva finns i navigatorn.
Har navigatorn aldrig fungerat eller fungerade de n när du köpte bilen?

/Andy
Jag har haft loss navin och kollat, så alla sladdar borde sitta i.
Jag köpte min bil för några veckor sedan, och navin fungarade inte då heller (säljaren påstod att det är någon löskontakt, men vet ju inte om man kan lita på det, han sa att GPS-navigator kan komma fram i displayen ibland men jag har aldrig sett det), så navin har aldrig fungerat sålänge jag ägt bilen. Har försökt att kolla säkringar men inte hittat någon som är sönder...
Någon som har ett schema för navin, så man vet var man kan mäta om det kommer ström fram till navin och liknande?

Tacksam för svar!

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Kolla även att sladdarna vid tvmodulen sitter fast. Signalen loopas nämligen igenom denna. Det är nämligen tv-modulen som tar över och genererar bild när navin inte fungerar.

Tyvärr är det oftast fel på navigatorn och ej på kablaget. (förutsatt att batteriet har bra laddning).

Många som säljer sina bilar med ej fungerande navigator är helt medvetna om vad det kostar att laga detta hos bmw. Mitt råd till dig är att prova med någon annans navigatormodul och se om det fungerar. I annat fall köpa en begagnad navigator på blocket eller autopower. En MK2 (vilket jag tror sitter i din bil) är hyffsat billig att få tag i om man ej köper den på BMW (som tar ca 13-15.000 för den). Troligen hittar du en MK2-MK3 för ca 1000-2000:-

Btw, har du provat att lossa batteriet i ett par minuter och se vad som händer?

/Andy

Okej..

Skall kolla lite mer under veckan.
TV:n fungerar iaf. eller det är bara myrornaskrig nu men fick in en kanal när jag testade i ett höghusområde, läckte väl ut någon signal där...
Ska se om jag hittar någon som har en navi att testa med.
Jo jag har en MK2, men om jag köper "ny" kan jag då köpa en MK3 eller MK4 ??
Skall även pröva att ladda batteriet, och att koppla från det.

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Du kan köpa en mk3 eller mk4, dock så måste du leda om gpsantennens sladd så att den går in i mk3-mk4an istället för den separata gpsmottagaren som finns för mk1-mk2.

Videomodulen har en vit och en blå kontakt, kolla så att båda dessa sitter i ordentligt (har för mig att tvmodulen ligger i golvet mellan reservhjulet och baksätet på touring).

/Andy
Hej!

Hittade en bekant som har en M5:a och frågade honom om jag fick pröva hans navi i min bil, då tog han fram en "extra" navi som han hade :) och den fungerade i min bil, så nu fungerar min navigator! Men jag fick bara låna den för han ville ha den tillbaka så måste fixa en "ny" navigatorenhet åt mig nu. Ev. om det skulle gå att reparera min gamla, finns det någon "standard" komponent som brukar ge upp i dessa..?? Finns det någon fördel att ha en MK3 eller MK4 då?

Samt när jag fick i navin så fick skärmen ett annat utseende samt teckensnitt?? Men tycker kanske det är bra som det blev... ;)

Tacksam för alla svar och tips hittills.

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej, troligen fick du låna en MK3 eller MK4 med nytt gränssnitt av honom, därför ser det annorlunda ut.

MK1 & MK2 orna är enklare och billigare att byta ut än att reparera, men kolla med Noah, jag har för mig att han reparerar enheldel.

Fördelen med MK3 och Mk4 är utseendet på teckensnitt och menyer jämfört med MK1 & MK2. MK4 tar DVD skivor och är mycket snabbare än MK1-3. På DVD skivorna får man rum med bättre kartor samt hela Europa på en skiva.

Fartkameror och POIs kan man också lägga in på MK4or.

Nu kostar dock MK4orna enheldel tyvärr... :(

/Andy
Okej, tack då vet jag!

Jag fick nog låna en MK2, men kanske det bytte teckensnitt då navin börja fungera...
Här är en blid på min navi, syns att det kommit fukt i den:

[url=Länk

Vore att få ett schema nu så man vet vilka komponenter som är sönder samt så man vet var matningen skall inkopplas om man vill testa den innan man kopplar in den i bilen...

Mvh Urban

Ähh... får inte länkar att funka på detta forum, här är bilden pånytt:

Länk

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej, tänk på att hitta lkäckan som gjort att det kommit in vatten innan du byter till en ny navigator.

/Andy
Jo får kolla var det läcker...

Hittade en MK4 för 500 € men vet inte om det är värt det.

Mvh Urban
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Begagnat på ebay.de brukar kosta runt 450€.
Nya med garanti brukar ligga på 690€ och uppåt

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.