AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.030

BMW 540 hög bränsleförbrukning ?

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Hej gott folk !

Jag är inne på min 3è Bmw 540 T och funderar nu på en sak.

Jag tycker att den nuvarande 540 touring-98 med automat är lite törstig, drar ca 1,25-1,40 blandad körning (mycket stadstrafik)och den drar 1,05-1,1 landsväg 110 km/t med lite snabba omkörningar.

Är detta onormal hög förbrukning eller har ni med 540 också liknande förbrukning ?

Min första 540 T-97 var nere i 0,9-0,93 landsväg, men då var den en manuell 6vxl och var seriellt trimmad.

Dock kommer jag inte ihåg förbrukningen på min andra 540 T -98
Ungefär samma värden som jag uppmätt: 1,24 1,4 (10 mils körning med släp) mest landsväg/E18. Jag skriver upp antal tankade liter och nollställer trippmätaren sedan 2 tankningar, så underlaget är begränsat. Hittills tyder dock uppgifterna på att färddatorn (som troligen är miljö-PC) självsvåldigt sänker förbrukningen med nästan 1 dl.

Mvh
Mikael
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Vår manuella Touring har ca. 1,15 på datorn för jämnan, mest landsväg. Och som du skriver 0,90 - 0,93 vid kontinuerlig landsvägskörning. Jag tycker dina siffror ser normala ut.
Propeller: du kan tyvärr inte lita på färddatorns uppgifter. Orsakerna kan vara flera, kalibrering, däck etc.
Jag kanske ska tillägga att jag inte tror på mjuka omkörningar, utan på att trycka ned pedalen så långt det går och susa förbi bilarna ifråga, vilket naturligtvis påverkar bensinförbrukningen åt det positiva hållet (jag väljer OPEC:s perspektiv), å andra sidan kör jag inte så mycket i städer och när jag gör det så blir det tantigt (pga gamlingar, barn, cyklister, andra bilar etc), så visst är bilen lite törstig.

Mvh
Mikael
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ja visst är det en törstig bil. Men för en som mig som bor lantligt & mest kör landsväg så ger den ju mycket valuta/mil ändå. Men. . . . .borde inte färddatorns siffror stämma ganska bra om jag åkt 59 mil på full tank (70L?) utan att få soppatorsk, kunde säkert åkt nå´n mil ytterligare.
Johannes Rydberg
törstigt.. det är väl V8 under huven.. ? vad drar inte en volvo

(``320-325´´ gamla nicket)
Propeller: Du är i sanning en modigare man än jag, som lovat mig själv att aldrig under några omständigheter riskera att bli stående utan bensin i bilen pga tragiska barn-/ungdomsupplevelser ;).
Det är nog olika mellan bilar/däckuppsättningar, min tycks bjuda på en differens om 0,9 dl/mil, men jag har bara kontrollräknat två gånger så det kan ändra sig.

Johannes: Inte bryr vi oss väl om vad andra bilar gör eller inte gör. Vi är väl nöjda med våra? :)

Mvh
Mikael
ga
201
gagge66
540iA -99
Min färddator visar ca: 1 dl för lite. När jag räknade själv blev det ca: 1 liter milen landsväg, färdatorn sa typ 0,89!
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
min färddator stämmer nästan till 100% :)
De ggr jag mätt har de inte diffat på särskilt mycket.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Njae modig vet jag inte. Kanske mer godtrogen då eftersom jag litar på "Range" i datorn. Kan på nå´t vis inte tro att min pärla ska svika mig & ljuga när den säger "Range 18 km" när jag vet att jag har 17 km till närmsta mack ;-)
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Idag med 2,7 kg i däcken drog den 0,97 l/milen i 110km/t i 3 mil efter motorväg enl. färddatorn.

Blev nybesiktad idag, utan anmärkning.

Var lite orolig ett tag för att det kunde vara lambasonden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.