AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.088

Varför hugger bilen på ettan när ja ska köra iväg?

Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Hejsan allihop. Har en BMW E36 318i -94. Min lilla pärla hugger till på ettan om ja inte slirar på kopplingen när ja skall köra iväg. Hamnar ja i en taskig korsning där ja till slut får en öppning och därmed gasar på ganska bra för att hinna ut har bilen tyvärr har en tendens att våldsamt "guppa" fram om jag som sagt inte slirar på kopplingen. Ibland känns det nästan som gasen har två lägen, för om ja lyfter på gasen lite och gasar igen brukar det gå hyffsat bra. Kompisen försökte göra en burnout med bilen med total misslyckades då bilen som sagt bara hugger. Har aldrig varit med om en bil som är så knepig. Vad detta kan bero på? Olja på koppling, insprutningen, tändstift/kablar? Undrar om någon har kanske haft liknande problem någon gång? Tacksam för alla svar :)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det skulle kunna vara kardanaxeln! I så fall troligen mittre upphängningen som börjar bli dålig! Eventuellt kombinerat med någon knut som börjar bli dålig!

Om det är detta fel är det axeln som vibrerar/slår i sin gummilagring och då borde du kunna känna "slag" eller vibrationer vid kardantunneln ungefär vid handbromsen!

Per L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skulle kunna vara hardyskivan som är sliten. Pos.1:Länk Det är en gummipuck med stålhylsor där bultarna pos. 3 & 5 sitter. När den är sliten ligger hylsorna löst hardyskivan och glappar. Stödlagerupphängningen Per nämner är pos.12. Olja på kopplingen kan också vara en orsak, men troligen i kombination med dålig hardyskiva eller stödlagerupphängning (pos.12) om det rycker extremt.

AE
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Skulle de inte kunna vara som där e skit i bensinfiltret? På min förra bil hade jag massa rost i tanken så de satte igen bensin filtret och då ryckte den till som fan i dom lägre växlarna med..

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E36ornas tank är väl ite kända för att rosta, har de inte plast som E34 fick 1989?

Smutsigt bränslefilter är troligt iallafall, men hardyskivan kan ge likande symptom, jag upplevde ett satans durrande och kraftlöshet så fort man gav gas, men då ska det märkas såfort man accelererar nästan oavsett växel och Tess849 har ju det endast vid start.

Hur är den på tomgång, kan man gasa upp och ner utan avbrott?

Om du trycker ner kopplingen stillastående utan växel i, hörs det något ljud från växellådan?

Frågan man måste ställa sig är ditt problem bränsle eller tändrelaterat eller båda två?

Tror mer på att det är något med kopplingen.. Min Corolla beter sig likadant men bara när den är kall. Snudd på omöjligt att glida iväg utan att man "hoppar" lite.

///Micke
Min cabrio Länk
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Haräven jag en hoppande 316. Jag får ett morrande ljud(från växellådan antar jag) om jag släpper upp kopplingen utan växel i. trampar jag ner den blir det tyst. Slut koppling eller skönhetsfel?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Frifart: Jo men där skulle kunna vara något annat skit i tanken juh

Limpur: De låter som ditt urtrampningslager börjar ge upp.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte det är urtrampningslagret Limpur, då skulle det låta när du trampade ner kopplingen istället. Ljudet kan komma från ingående axeln i växellådan. Ibland kan fjädrarna i lamellplattan ligga och skramla lite på tomgång, men det brukar bli tyst vid drygt 1000 rpm då centrifugalkraften ser till att de ligger still.

AE
Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Tack för alla svaren. Kan inte höra några skumma ljud från växellådan när ja i friläge trycker ner kopplingen och någon kraftlöshet har ja inte märkt heller. Hon går som en pärla enligt mig och accelererar som hon ska på alla växlar utom ettan, ibland hugger hon dock till på tvåan med, men detta väldigt sällan.

Tomgång: Vid kallstart går hon upp på 1000 varv och sen ner till 200-300 och sen upp igen till ca 700-800 varv där hon vanligtvis ligger på tomgången. Men som sagt detta gör hon bara när hon är kall och frusen!

Skall spendera helgen i garaget så förhoppningsvis kan ja nog hitta felet på ett eller annat sätt. Fixade mitt helljus idag me så nu har pärlan fyra ögon igen! :) Skall byta bränslefiltret och luftfiltret så är det bränslefiltret så lär ja nog märka det. Ha d bra allihop, ni e bäst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lyft ett bakhjul, lägg i ettan och låt någon vrida på hjulet fram och tillbaka medan du tittar efter glapp i hardyskivan. Palla bilen riktigt. Inget domkraftsvingel när man är under bilen.
Lycka till.

AE
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Anders-72 --> Ok, ja det slutar låta så fort jag varvar upp. Inget att oroa sig för alltså?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Limpur: Oroa sig skall man inte, det är inte bra för huöret. Jag tror nog du kan lugnt åka vidare om det inte väsnas när du åker.

AE
Visa användare
24
Tess849
318i 1994
Hej allihop, har lyckats hitta felet, det var hål i slangen till luftmassemätarn, jävligt svårupptäckt då sprickan var på undersidan...men satte dit lite tejp tills nyinköpt slang sätts dit och inga gupp eller hugg än så länge... bytte filtrena och så ändå för att få d gjort...men nu e allt som d ska iaf..Ha d bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.