AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.004

Omdömen Nerikes bil AB

Hej! Är ute efter en 330ci och har hittat en 01a som gått 9100mil på Nerikes bil AB i Örebro. Dom begär 149900:- Det mesta i utrustning samt komplett ifylld servicebok. Står det iaf! Nyimporterad från Italien vilket direkt gör mig lite skeptisk. Har läst en del gamla inlägg och man ska ju minst sagt vara försiktig verkar det som. Någon som har erfarenhet utav denna firma? Verkar finnas 2 st Nerikes bil när man googlar.
Har tänkt kolla upp bilen med hjälp av alla tips jag läst mig till men jag skulle för det första vilja veta om det är värt att åka.
Det verkar ju finnas en enorm kunskap på detta forum så nån kanske vet nåt.
Tack på förhand // Tommy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inget ställe där jag skulle köpa bil. Bra att du är skeptisk. Undvik överhuvud taget överlag "småimportörer" i Örebro.

///MVH Hasso
Länk
Ok
Ringde idag och kollade med en BMW-handlare om det fanns uppgifter på bilen från tidigare rep i Italien men det fanns ingenting så det blir nog ingen affär. Jäkligt synd att det ska vara så här, tänk om allt är seriöst och man går miste om en fin bil till bra pris... Men man vågar ju inte ta risken. Blir till att leta vidare.
Tack iaf!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
EN "fin" bil till "bra" pris finns inte hos en bilhandlare, de ska tjäna pengar och är det för "bra" bris är det nått som inte stämmer. Lågmilade BMW är dyrare utomlands än i Sverige i allmänhet.

///MVH Hasso
Länk
Ro
6
Rock
Bmw 330 xd touring -03
Hej! Hasso.

Det var ett märkligt påstående.
Ska det vara brottsligt att tjäna pengar på en bil / bilfirma. I fall man gör det så är det alltså nåt fel på bilen.

Jag antar att man rent allmänt vid konsumtion betalar mer än vad en vara kostar i inköp vid ett köp hos ett registrerad försäljningsföretag vare sig det är en ICA butik eller en små handlare i Örebro trakten.

En del av förtjänsten man gör på registrerad försäljning av varor går till löner sociala avgifter skatt m.m. Det är väl det som ett marknadsekonomiskt samhälle bygger på i västvärlden.

Sedan kan man väl förstå att lägre utgifter innebär lägre priser vilket är självklart bra för konsumenten. Detta innebär att man högst sannolikt kan köpa en bra bil billigare hos en mindre handlare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett förtydligande. De bilar som är sålda i Italien har inte "kaltlandspaketet"(BMW har en speciell utrustningskod för detta) det vill säga exempelvis modifierade med lite annorlunda generator, rumpvärme, batteri med högre Ah i några fall, eluppvärmda spolarmunstycken elelr dörrlås, större spolarvätskebehållare samt annat som är påtänkt för ett kallare klimat vintertid. Italien har inte lika kallt som i Sverige överallt i jämförelse. Där det är varmare året runt på många ställen. Sedan så är ju import av toxifierande dryck från Italien en annan sak, det är ju ursprungsproducerat där:) Kvalitet ska kosta, rabatter det gräver man hemma efter en bra affär som god tysk affärssed säger. Lägre pris på transporter ger även indirekta effekter för konsumenten med helhetscykelperspektiv. Ett exempel: Bil producerad i Tyskland. Exporterad till Italien för nyregistrering. Använd i 1-3 år, normal ägarlängd på företags respektive privatnybilsköpare med goda inkomster. Sedan steg 2, exporterad från lika långt söder om fabriken dubbelt så långt norrut för att säljas till en svensk lite billigare än gängse marknadspris på en svensksåld bil. Denne person ser ju ett pris men har inte tillgång till kanhända samma erfarenhet som en mindre importhandlare som vet vilka marginaler och vilka sätt man iordningställer ett fordon på lämpligt sätt för att vara presentabelt och aptiltlig för en kund med mindre tillgång till informationen hur skillnaden är i fordonsunderhåll i syd. Se själva då Ni varit där och kolla bilparken. Nu är inte detta fel. Det är en del av deras livsstil. Bara en annorludna kultur utvecklad under många mågna år. Likaså tycker de vi är knäppa som har dubbdäck, fråga en Italienare så får du se. Förtjänsten kan återinvesteras på olika sätt, små företag kan finna en marknad att växa på. helt korrekt. Större företag har ett annat ansvar, ett annat krav från sig i jämförelse med små, de säljer inga nya produkter om de inte tar ansvar. Marknadsekonomi är underbart ja och har man gjort val så har man gjort dem, sedan kan man i framtiden belysa att det finns andra möjligheter. Kvartalsrapportsstress, inte sunt.
Var och en fattar sina egna beslut, för i marknadsekonomin är det konsumentens val som styr leverantörens handlingar. Vad som är bra bil och vad som är prisvärt är upp till var och en. Jag har importerat bil privat, från Tyskland för där är reparationskulturen av begagnade fordon unik. Tyska nybilsköpare är stolta över att ha en fräsch bil ståendes på uppfarten. Det är så att grannarna klagar annars. Proffsigt på ett sätt. Kostsamt på ett annat.
Nu är inte meningen mer än att visa på ett perspektiv jag har tillgång till, genom att minska arbetsmängden som tidigare var 103%, ta lite avslappning i form av ett bad, en promenad eller liknande för att kika tillbaka lite i tiden. Sedan försöka odla en känsla av vad som var rätt då, vad som är rätt idag. Därefter försöka korrigera mina egna handlingar. Köpa lite mindre men lite dyrare för "man får vad man betalar för" är en sanning. Efter ett tag uppträder, "att äga en känsla" detvillsäga någonting inombords ger tillfredställd upplevelse. Ungefär som om du tar din bil, får ett stenskott. Sedan byter ruta. Eller kör ett kort pass på en avlyst väg. Alternativ till vardagsstressen.
Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
För att inte vara partisk så skall jag personligen besöka Nerikes bil i slutet av nästa vecka då jag passerar dom på en annan färd, denne med avsikt att mäta förbrukningsskillnad före och efter ett Bilstein Enginge Flush som minskar inre friktion i motorn då glattta ytor ju borde ge bättre förbränning. Detta påstående finns det dock inte så mycket fakta kring och någon måste ju börja. Därefter rapporterar jag utförligt på forumet hur bilarna ser ut och i vilket skick de är i.
Mvh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rock: du får nog läsa Hassos inlägg igen. Han säger inte att det är fel för någon att tjäna pengar utan att de bilar en handlare tar hem säljs ju för att tjäna pengar på. Utgår man från begärt pris, minskar lite för prut, tar bort moms, tar bort den förtjänst som är en förtjänst handlaren lever på, tar bort reg avgifter och skrotningsavgift, tar bort transportkostnad för att få bilen från Italien till Örebro så hamnar man på en slutsumma som ligger så lågt att det inte går att hitta en sådan bil till ett sådant pris i Italien. Hur går då detta ihop? Jo, det finns flera sätt...Här är tre ex..1) Ändra mätarställning i samband med import. 2) Köp en krockad bil och fixa på billigaste sätt, 3) Fuska med momsen, t ex genom att köpa den utan moms i Italien och sedan regga in den på en privatperson i Sverige

Självklart finns det undantag till ovanstående men det Hasso vill förmedla är att risken är väldigt stor att bilar som är "för" billiga och som är nyimporterade inte vid närmre granskning levere upp till vad dom lovar. Sen är det också så att vissa orter i Sverige har blivit populära tillhåll för små oseriösa importfirmor och Örebro är just en av dessa orter. Karlstad och Helsingborg är andra. Betyder ju inte att alla bilfirmor i dessa städer är fuskare...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.