|
|
|
|---|---|
|
garaget var svalt ikväll så jag varmkörde motorn kanske 10 min och fick lite skönare inneklimat, men det var fasligt vad kondens i avgaserna redan nu på hösten, under vintern men nuuu...... nåja, jag har berättat förut att jag borrat ett par hål ett i avgasröret innan bakre ljuddämparen och ett precis vid främre väggen i bakre ljuddämparen och tro mej eller ej det rann rent fint kondensvatten ur hålet på dämparen, av erfarenhet av tidigare bilar vars dämpare har rostat sönder inifrån så kan jag förstå det, den förra körningen jag hade vilket varade 4-5 timmar så fanns inget gammalt kvar utan detta bildades ikväll, jag har aldrig haft problem på besiktning så om någon har nytta av min erfarenhet så borra ett eller två 2mmhål om du inte alltid varmkör avgassystemet ordentligt, det räcker inte med att motorn nått arbetstemperatur, rörstystemet förblir ändå kallt därför kondensen mvh Uffe/bildock | |
| Att självmant borra hål i avgassystemet var nått nytt för mig. Aldrig hört någon säga detta tidigare. Visst får du ut kondensvattnet men det kan väl inte vara bra att göra detta. Finns det ingen risk att man får salt och slask i avgassystemet under vintern? Det måste ju iaf kunna tränga in mellan metallagrena som ljuddämparen är gjord utav och detta borde ju i sin tur leda till att det rostar snabbare, eller är jag helt ute och cyklar? | |
|
ja det här är en idé jag själv lärt mig, jag hade en gång köpt en gammelbil som hobby och där var en ny ljuddämpare monterad t.o.m. pappersetiketten fanns kvar men den såg kostig ut i ytan så jag petade och ett stort rosthål blev synligt och jag kunde ta ut isolermaterial som rockwool, genomsvart och indränkt med vatten, jag kunde vrida ur den som en tvättsvamp med vatten, men då undrar man varför, jo bilen hade startats och körts väldigt små sträckor så kondensvattnet aldrig hann torka ur utan det blev bara mer och mer därför denna genomrostning. Av denna erfarenhet har jag alla mina bilar därefter både bruks och hobby borrat dessa hål för att säkerställa så all kondens kommer ut snabbare än om värmen ska avdunsta fukten, ang din fråga, så är hålen så små så att saltet knappast kommer åt att ta sig in sedan är det väl ett visst tryck på avgaserna, men har du en vardagsbil som köres länge mellan starterna då har du väl ingen nytta av det här men om det ofta blir småstycken så kanske det hjälper, på min bruksbil har jag dessa hål en 99:a 14000 mil ännu inte bytt bakre dämp som brukar gå först men om det är någon måttstock vet jag inte men jag kör ofta små stycken och då på vintern hinner inte systemet att bli genomvarmt mvh Uffe/bildock |
|
|
Det där är ett knep jag hört talas om, men aldrig gjort själv. Jag tror det är ett bra sätt att dränera utfälld kondens på. Min 525:a har "rostfritt"(visst är svetsfogarna lite röda) system. Det borde väl z3:an också ha? AE |
|
|
ja det verkar vara rostfritt men eftersom jag inte visste så borrade jag hålen men det var väldigt hårt att borr uti, så du har nog rätt men trots detta så gjordes hålen i förebyggande syfte mvh Uffe/bildock |
|
|
Uffe! När ja bytte till Eisenmann var tvungen kapa originalröret med bågfil..var segt virke..visade sig att det rostfritt original på Z3 -97 borde var det på din med..kolla med magneten tar den inte alls är det syrafast finaste kvalitèn A4 var det på slutburken, tar den svagt då A2 kvalitèt precis som du kollar på dina rostfria köksknivar..magneten tar svagt fast det är rostfritt stål. Annars smart grej du gjort! //Z3Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Z3Kent jippee!!! jag har rostfritt avgassystem på Z3:an, återigen ett uttömmande från Dig! ja inte visste jag magnetprovet kulle visa sig på rostfritt, inte tillstymmelse av magnetkraft vid anläggning Tackar, nu är det bevisat, då håller nog systemet min tid med Z:an mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.