AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.486

Begagnad M6 vs Ny M3

Sida 1 av 2
JR
7
JRS
335i coupe -07
Vad skulle man välja en begagnad M6 eller en ny M3.
Jag har haft möjlighet att köra M6 men inte nya M3, men M6 vilken bil.
En M6 begagnad kostar som en utrustad M3, så vad skulle man välja?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett svårt men ändå ett ganska trevligt dilemma. Även fast jag inte kört någon av bilarna tror jag att jag själv skulle vara mest intresserad av...hmm...M3an.

Skulle jag köpa bil i den prisklassen skulle jag nog vilja ha fabriksny.. Okej att M6an är starkare och mer speciell men den är väl samtidigt en del tyngre..

Fast hur man än gör så blir det ju bra... =)

Mvh Johan
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle inte tveka på att välja M6an.M3 är tung den med så det är väl ingen liten gocart direkt den heller.
Diskuterade exakt detta med en god vän idag. Vi kom fram till att vi inte riktigt förstår M3:ans plats i BMWs utbud. Jag menar, vi har 335:an som är en utmärkt "billigare" GT-bil, M6:an suverän GT-bil i andra delen av skalan. Så kommer nya M3:an som både är för tung och "vanlig" för att vara en sportbil utan snarare lägger sig mellan 335:an och M6:an, en position som knappast ens behövs. Jag säger därför gå på M6:an!

Dessutom tror jag att M6:an är ett "bättre" köp om man nu kan prata om "bra köp" när man pratar sådana här bilar. Det kommer finnas massor med M3:or om 2-3 år, uselt andrahandsvärde. M6:an kommer fortfarande vara relativt ovanlig. Titta bara på M5 kontra M6, M5:an har sjunkit som en sten medan M6 har hållit sig betydligt bättre.

Jag tycker det var oerhört synd att man inte gjorde M3:an till en CSL-version direkt. För (nästan) samma pengar som en M3:a kan man ju nu lika gärna satsa på en Porsche 997 och få en riktig sportbil, och vill man ha en GT-vagn så känns M6:an betydligt bättre.

Bara mina fem öre. :)

//H
Ac
383
Acous
e21 318i -82
M3:an helt klart, men det är väl en smaksak
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
M6 utan att tveka ;)
Fr
68
FredrickG
M3 coupe -03.
om man förbi ser pengaras på nya bilar osv osv osv.

och ENDAST ser till bil man får.

så tar jag nya m3:an gent emot en beggad m6:a
Visa användare
29
CBjorkman75
M3 e46 -03
Jag skulle välja M6:an utan att tveka.

Länk
Kom en M6a och körde förbi när jag var påväg hem från jobbet igår. De är läckra... Hade valt M6an lite av samma skäl som henel321 nämner. Den är ju mer unik o lite snyggare!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
M3:a utan att blinka.
M6:an må vara läcker, men den e för stor och klumpig för min smak.

Mvh Markus
Klart till självklart... M6 ;)

Beror kanske lite på vad man är ute efter men jag tycker att M6 är så mycket snyggare och känns mer exklusiv.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Utan att tveka en begagnad M6:a. Men en e24 då! ^^
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag hade valt m6 helt klart.

Eller så väntar du tills M3 csl kommer

Min Bil: Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Dagens i-landsproblem. Hur som helst, jag har inte kört nya m3 men väl m6. Det är en fantastiskt fin bil men den skapade inte det där habegäret jag hade förväntat mig. Den är lite för mycket GT-bil och lite för lite brutal.

Däremot har jag läst ett antal tester av nya M3 och de är alldeles lyriska.

I dina kläder hade jag också testat Porsche 911, varför inte en 4S eller en lagom inkörd turbo. Man är inte riktigt petrosexuell innan man haft en.

Lycka till med ditt val!

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Har ingen erfarenhet av vare sig nya M3 eller M6. Mitt val faller på M3àn då jag tror den är roligare att ratta samt att 6àns bakparti inte alls faller mig i smaken!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tveklöst M6:an.
Köpte min m6 för en vecka sän och hade och välja på m3 e92 och ett år gammal m6 jag tog utan att tveka m6. Den har gått 2000mil och motor har bara gått 200mil. M6 har komfort klass och motor. Har man kört m6 en gång vill man inte köra någon annan bil !!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bytt motor? Slutkörd?
M3, M3, hela dan!
Stora, tunga bilar är inget för mig även fast motorn i M6'an är en juvel!

Fast när jag skulle vara uppe och kolla i dessa prisklasser skulle jag även spana närmare på E46 M3 CSL samt Porsche 996 GT3, fast det är jag det...

Mvh,
/Wille
En ny bil är alltid en ny bil. Sen är M6 så fruktansvärt ful bakifrån.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Wille där, fast ändå inte. M6 hade jag valt före M3 om det var enda alternativet. Dock hade jag definitivt köpt en 911:a i den prisklassen. Inget snack om saken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.