|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt casterstag gjort hjulinställning bytt båda hjullagrena fram bromsskivorna 2ggr motionerat kollat oken 2ggr rengjort skivor/nav/ fälgar som en galning samt balanserat hjulen flera ggr. Framstötdämparna känns OK. Styrlederna känns och ser bra ut, kan inte känna ngt glapp i något. Känns inte som om vibbarna är bromsrelaterade, börjar med mycket små vibbar vid just 100 upp till 120 sen försvinner de. Men gasar man upp till säg 160-180 och bromsar då vibbar det helt sjukt när man bromsar ner till lagliga farter igen. Bromsar man hårt vibbar det inget alls. Vad skall jag gå på att byta nu? Styrleder krängningshämmare vad? Så trött på vibbar, nästan alla BMW jag haft har lidit av detta mer eller mindre. -Phil | |
| Vilka casterstag har du bytt? | |
|
Länk Nr 4 med bussning bytt. Kan nr 11 orsaka sådan slapphet att det vibrerar så jobbigt? -Phil |
|
|
Är det inte pos.11 som är casterstag? Pos. 4 kallar jag för bärarm. Hur som helst har jag hört att E34:or kan få inbromsningsvibrationer av att bussningen i pos.11 är glapp. E39:an verkar vara lite kinkig om inte däcken är 100% runda. Kolla mot en fast referens när du snurrar hjulen. AE |
|
|
Båda stagen kallas casterstag/bärarm. Nr 11 är mer troligt att den ger upphov till bromsvibbar för den håller ju hjulet så att det inte "fladdrar". |
|
|
Mja konstruktionen är bakvänd mot e34. E34 har "casterstaget" bakom framaxeln medan e34 har de framör. Funktionen borde vara den samma. >Festlund, är detta ngt du hört eller upplevt? De folk sagt till mig är att 11 nästan aldrig slits så de behöver bytas. Jag kanske är undantaget då. -Phil |
|
|
> Anders, stämmer bra det du säger med orundhet. Skall vara extra jobbigt på touringar. Så är det även på min. Har i dagsläget två ägg där bak. Bilen studsar irriterande, men snart har jag gjort slut på dem. Balanserat upprepade ggr utan att det hjälpt, man ser i maskinen att de är orunda, säkert 5mm. -Phil |
|
|
EDIT E34 har "casterstaget" bakom framaxeln medan E39 har de framör. Funktionen borde vara den samma. -Phil |
|
|
Det intressanta är väl vilket stag som tar upp bromskrafterna, i det här fallet pos.11. Att det böjda staget sitter fram eller bak på E34/E39 har ju bara med var styrstagen sitter att göra. Det du beskriver är klassiskt bakre casterstagssymptom iaf på E34. Vid fesbroms så vibbar det och vid kraftigare broms så "sätter det sig" och vibbarna försvinner. Jag har försått det som att detsamma gäller E39. |
|
| Byt nr 11 (undre, bakre länkarm har jag för mig den heter) på båda sidor så kommer du bli lycklig. Hade samma problem själv nyligen och efter byta av nr11 på båda sidor så avhjälptes felet. | |
|
Riktigt att stag nr4 ger upphov till vibrationer om det är slitet men har man broms vibbar och det inte beror på skivorna är det oftast stag nr11,som "limpur" skriver så är det det staget som håller hjulet i rätt possition dvs i färdriktningen stag nr 4 sitter frammåt i förhållade till hjulet och tar upp krafter som påverkas i färdrikningen. >Philip S Ja jag har haft vibrationer i båda mina E39:or men dock konstanta vid 90-110kmh, 528:an var enkel:Inga vibratoner med vinter däcken på,endast med sommardäcket trots att dom var nya,byte till 4 nya av annat märke ock bilen gick som en dröm. 530:in var klurigare men efter 4 nya casterstag och en uppsättning bromsskivor så gick även den bilen som en e39:a ska. Enl min uppfattning så är det helt tvärt om ang vilka stag som oftast får bytas även bilprovningen är piggare på att dömma ut stag nr11 (karnse för att det sitter mer tillgängligt) |
|
|
Ok då blir det byte av stag 11. Frågan är varifrånd det är fördelaktigast att köpa. Sist blev det Ebay.de men tog lång tid att komma fram. Någon som har tips så tar jag gärna imot dem. Orginal kanske överaskande prisvärt? -Phil |
|
|
Tänkte länka till dom här killarna:Länk Kolla vad de har på förstasidan!! :) AE |
|
|
Hmm.. nu får man klicka sig fram via "framvagn" igen. 895:- Vet ej om det är bra eller dåligt. AE |
|
| kanske balansproblem i fälg/däck? | |
|
p-car: Läs tidigare inlägg istället för att komma med gissningar. Obalanserade hjul leder inte till vibrationer vid inbromsning. Waarwest har säkert bra grejjer. Meca säljer stag av bra kvalitet, tror de ligger runt tusenlappen, de har Meyle som är et tyskt kvalitetsmärke som leverantör, vet inte vilka waarwes kör med. |
|
|
Tänkte bara uppdatera lite. Har bytt "casterstagen" samt bakre nedre bärarm/länkarm och paralell/knackstaget och skivor igen. Har nu kört nästan vibbfritt i ett par månader. Visst det går att känna lite lite vibbar vid inbromsning i vissa farter... men det bjuder jag på. Skönt att vara utan de jobbiga vibbandet och bromsristandet. Skulle förmodligen vara perfekt om jag bytte styrlederna också + framvagnsinställning igen efter det. -Phil |
|
|
Skam den som ger sig ;) En finare upphängning blir känsligare för problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.