|
|
|
|---|---|
|
Hur vore det om vi alla bilister här i sverige gjorde som fransmännen, eller bara några iaf. Tänk om man skulle kunna samla ihop några tusen personer med samma hopp om att få ner skatten på bränslet. Allt man behöver göra är att vid samma tidpunkt parkerar alla som är med på dempnstrationen sin bil på lämpligt ställe där den är tillräkligt mycket ivägen för all yrkestrafik. Det borde göra en och annan politiker uppmärksam. Har men en gång fått det att fungera borde det snart vara fler som följer.. Tänk om svenska tigern skulle klara av att ryta ifrån nångång. /Jens | |
|
Det är ju säkert till stor nytta att se till att vi inte får mat till butiken eller råvaror till jobbet. Jobbpendlandet kompenseras ju till viss del av höjt reseavdrag, det som direkt blir dyrare är nöjeskörningen. Indirekt leder höjd koldioxidskatt till högre transportkostnader och höjda konsumentpriser, yrkestrafiken kompenseras ju inte av någon höjt reseavdrag. |
|
|
Jepp precis vad politikerna verkar vilja, Ta bort allt det roliga man kan ha.. Sen så återgår ju allt till det normala när man fått ner skatten en krona eller så.. Borde ju inte påverka nånting särskilt länge, bara så att det svider i statskassan. då jävlar. =) |
|
|
Det tråkiga med det hela är ju att det enbart drabbar oskyldiga. Sen är det ju trist om någon stryker med, exempelvis om en brandbil eller ambulans hindras. Fransmännen må ha "balls" men ofta är deras demonstrationer otroligt fåniga, felriktade och våldsamma. .. ärligt. Vi har nästan exakt samma bensinpris i hela europa. Tjeckien som jag bilade igenom i somras har samma pris som här per liter, och de tjänar hälften i genomsnitt. Vår trafikförsäkring har hittills varit mycket lägre än övriga europa. Vi kan ofta amorteringsfritt belåna våra bostäder vilket ger mer pengar på fickan i slutet av månaden, något som är ovanligare nere på kontinenten. Vi har det ganska bra här uppe trots allt. Att bensinpriset kommer fortsätta upp är ofrånkomligt tyvärr. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Det är väl bara acceptera höjningen. En sak som jag dock inte fattar är varför dom höjer dieselskatten mer? Det är väl renare att köra diesel än bensin? Kolla i spanien, där kör ju nästan alla diesel, varför inte göra det här med? | |
|
Okej. kan sträcka mig till att det skulle vara tråkigt om någon hade behövt sätta livet till för lite bränsle,(men faan Bush dödar ju allt för lite olja) Såg att båda ni som svarat bor nere i södra sverige. Jag har kört ganska många mil där nere och måste säga att vart jag än har kört så är vägarna släta och fina där. men prova köra uppe i norrbotten så ska ni nog snart få byta delar på bilarna som aldrig förr. Så jag kan förstå att ni inte gnäller på skatten på bränslet för ni får ju nå tillbaka.. |
|
|
Håller med Hillstreet! Vi har det bra om man jämför med övrigt Europa. Men det svider när man tankar sin Bimmern för att man måste åka till o från jobbet o det finns ingen buss eller tåg den närmaste timmen. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Bra tanke.. varför får man skatta mera på en dieselbil egentligen? alltså årsskatten.. Bensinen och dieseln är ju ungefär samma nu i kr/L |
|
|
Jesse318: Vägarna norröver är riktigt sopiga det håller jag med om. Det mesta krutet läggs nog på vägarna mellan stockholm, göteborg och malmö. Det knepiga i det hela är att sverige är det tredje största landet i Europa, till ytan, men ett av de minsta i befolkning. Kolla en karta bara, det är sant. Bara Spanien och Frankrike är större. Det är mycket väg som ska betalas av förhållandevis lite folk det. Lägg sedan vårt sopiga klimat till ekvationen och du har ett riktigt katastrofrecept. Visst svider det att veta att det kostar nästan en starköl (happy hour), allt inräknat, att köra en mil. Men vi har åtminstone ganska kul när vi kör, tänk er alla stackare i sina tråkiga amerikanska SUVar som inte får någon körglädje för pengarna :) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| HEHEHEHE.. Det var en mycket bra jämförelse.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.