|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva lite info gällande ett försäkringsärende; Jag lånade min mammas räcer (525i -02) en dag och då lyckades en kille slå upp sin dörr i sidan på bilen på en parkering. Det var inte något tjafs om det, han erkände direkt och skulle givetvis stå för kostnaden för den lackskada han orsakat. Han kontaktade sitt försäkringsbolag dagen efter som genom honom bad oss kontakta vårt försäkringsbolag om skadan. Detta gjorde min mor och fick bara som svar att ärendet nu var antecknat. Nu skickar vårt försäkringsbolag ut den klassiska skadeanmälningsblanketten tillsammans med papper om att mor min måste styrka sitt ägandeskap för bilen eftersom jag lånade den och hade parkerat den. Varför är VÅRT försäkringsbolag så himla engagerade i fallet? Den vållande killen tar ju på sig allt ansvar, borde vi inte få papper / samtal från HANS försäkringsbolag med info om hur vi ska gå tillväga? Därifrån har vi inte hört nånting ännu. Detta är ju bara ett parkeringsskadeärende; ingen trafikolycka. När min E30 blev påbackad av min svärfar fick jag papper direkt från HANS försäkringsbolag. De kom ut 2 dagar senare och kollade på min bil som var "offret". 3 dagar efter det betalade dom ut den summa som vi kommit överens om efter att de räknat lite på skadekostnaden, eftersom jag skulle göra i ordning det själv. Jag tror iofs inte ens jag kontaktade mitt eget försäkringsbolag denna gången. Morsan är skitsur och orolig för det har redan efter bara en vecka börjat rosta ganska rejält där dörren slog emot. Hon vill lämna in bilen och få det iordninggjort snarast möjligt. Och när hon kontaktar vårt försäkringsbolag säger dom att det är standardprocedur att dom skickar ut papper. Blev ett långt inlägg, men skulle vilja höra vad ni andra har att säga. | |
|
Han har mest troligt ingen försäkring som täcker det inträffade (det skulle i så fall vara någon typ av "drulleförsäkring" eller liknande i hemförsäkringen, utan det bli försäkringen på er bil man får lita till. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nån drulleförsäkring eller liknande kommer inte i fråga. Med honom som vållande, och skadan på annans fordon, torde det vara hans trafikförsäkring som träder in. Ditt bolag åtgärdar skadan, sedan faktureras hans bolag. Intyg om ägande är nåt som verkar ha kommit dom senaste åren, med största sannolikhet på grund av antalet skenförsäkringar. Kan tänka mig att bolagen är mer vaksamma på sådant när det gäller bilar som är dyra att försäkra, exempelvis BMW. Förstår dock inte helt varför hennes bolag är så intresserade av hennes ägandeskap, då det är hans bolag som ska stå för notan. Kanske är det en ömsesidig överenskommelse bolagen mellan. |
|
|
Ligger något i det du säger Hangaround. Killen hade Sveland som försäkringsbolag. Halvförsäkring + drulletillägg. Drulletillägget verkar vara för att han själv ska slippa självriskkostnaden vid skada. Får hoppas det någon vänlig själ på försäkringsbolaget tar tag i det hela så det blir iordningjort någon gång. Inte kul med rost. |
|
|
Min första tanke är trafik försäkring den tar skada på annans egendom. Sen finns det inget som heter drulleskydd på en bilförsäkring kan jag lova :-) men sjr reducering vid djurkollision eller skadgörelse finns 0 kr i sjr då tex. Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.