|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag har som rubriken, en kokande bmw. Det pyser i bakkant motor vad är det ? är det en backventil eller är det ett läckage ? Motorn går ej att lufta kommer endast ånger därifrån. Det jag känner är att viscofläkten inte har något motstånd alls nästan. Kan den vara boven ? samt att plast saknas runt kylaren. Är det vanligt att vattenpumpar far på dessa? Snabba svar uppskattas väldigt tacksamt! | |
|
självklart går motorn varm om du inte har luft som kyler kylaren dvs att fläkten kanske är trasig, men tänk på att ånga är varmare än vatten och va ja vet av erfarenhet så bildas ångbubblor rätt lätt i vissa av bmw:s toppar, vi hade det problemet med våran e30 turbo men de är den det, å den toppen var förstärkt (svetsad.) vi löste problemet med att bygga en självluftning på den högsta punkten på kylsystemet sen hissade vi bilen i fronten för att verkligen få all luft att kuta uppåt. Tycker ändå att det inte ska pysa bak på motorn, då är det möjligt att någon packning har farit eller att rent utav toppen är sprucken.. ett enkelt å lindrigt fel kan vara att någon kylar slang, värmepktslang, har farit. nu får någon annan fylla i om ja sagt nå fel då ja bara haft min e36:a i 3 dagar :P men var bara en logisk fundering. Mvh/Erik |
|
|
Jo glömde :P. kan ju ha tur att det bara är en slang. om det pyser ska det ändast göra det ur locket på expansions kärlet men det ska inte pysa någonstans egentligen. och JA det gör av sig om du inte har plast runt kylaren de är till för att så mycket luft som möjligt ska komma genom kylaren å ingen annan stans. så: 1 kolla ev läckage. 2 fixa plasten som ska va runtom kylare 3 återstår problemet byt fläkt sen får man utesluta å felsöka Adios. |
|
| ok, Jag har provat en grej, svetsade ihop viscofläkten (då den lix behövde bytas) Men ingen skillnad... jag är nog lur på vattenpumpen då jag inte får vatten ut ur urluftningsskruven.. eftersom jag inte har ngn cirkulation. Kan det vara så¨? | |
|
Byt fläktkopplingen! Den skall aldrig låsa helt. En svetsad koppling som slirar 0% gör att fläktvingen exploderar vid höga varvtal. Detta ger bulor i huven och kanske en massa annat otrevligt. Detta har hänt med skurna fläktkopplingar. AE |
|
|
jo jag ska göra det... var mest bara för att kolla ... men alltså vattenpumpen ... när dom far .. problemet är det att jag har haft lite problem med värmen i cupen också... kanske man ska rikta in sig på vattenpumpen... ringde förra ägaren och han hade då¨inte bytt den iaf.. Så jag ska prova *Ny fläktkoppling *Ny vattenpump *Ny termostat *Ny multirem För skulle de vara toppen som har farit så är det lika bra att göra den riktigt bra... |
|
|
När du luftar, lufta även på termostathuset. Jag tror att du har en luftskruv på termostathuset, precis där pos. 4 pekar i denna länk:Länk En del tycker det går lättare att lufta med bilen i lutning, så att termostathuset och kylaren hamnar betydligt högre än värmepaketet o.s.v. Hamnar det luft i termostathuset, vilket det slutligen gör om det finns i systemet, så öppnar aldrig termostaten, utan bilen kokar. Vad gäller värmen så har du en elstyrd ventil som brukar krångla ibland: Länk Det förekommer att impellern i vattenpumpen, som är av plast, släpper från axeln. Ibland kan den hugga fast igen när vattnet svalnar. Sedan har du ju luftskruven vid expansionskärlet, vilken du troligen redan hittat. Pos.7: Länk Detta är mina förslag för stunden, så långt mitt förstånd räcker. Om du misstänker topplockshaveri, eller topplockspackning så visar det sig oftas genom vatten i oljan (grå och gräddig) eller om du ber en verkstad mäta CO-halten i expansionskärlet. Det kan ochkså bubbla i kärlet. AE |
|
| Ja hej igen. Provkörde idag igen. funkade bra och sådär la sig i mitten på mätaren. men sen tvärkoka den som bara. kände på båda kylarslangarna ochn en var varm och en kall. blåste även i expansionskärlet och då hörde jag vart det läkte... under insuget? Alltså slangen från ex.kärlet går under insuget och där verkar det läka inte konstigt de va omöjligt att lufta... frågan är ju bara ifall det här är ett följdfel eller boven i dramat :D | |
|
Kan ju hända vid kokning att någon slang trycktes av. Så här ser dragningen ut:Länk Finns luft kvar i termostathuset begriper inte termostaten att den skall öppna och då kokar den. Tänk även på att det kan stå luft vid temp. givaren så att tempmätaren ljuger. Ta det försiktigt bara så du slipper byta topp. Hittade du någon luftskruv på termostathuset? På vissa E36:or verkar det saknas. AE |
|
| Hej! Alltså det är ingen slang under insuget... vart sitter värmepaketet på en sån här ? Alltså det rinner rent sagt utav ifrån motorn... som över sprängkåpan jämns med motor ... fattar inte vart fan det kan läka :@ | |
|
Länk Måste ju va slang 5 eller 14 ... :S nån som har varit med om läckage sådär i bakkant motor ? |
|
| Hej igen. Alltså sitter värmepaketet precis bakom motorn eller snett till vänster ? | |
| Jag skulle råda dig att byta vattenpump. Du har SÄKERT problem med att pumphjulet i plast havererat! Köp en pirat-pump så får du ett hjul i metall. Drabbades av havererad pump igår...! Till 99% säkerhet så är det pumpen. Väldigt lätt dessutom att byta (åtminstone på en 325:a.) | |
| jo men alltså jag måste ju fixa läckaget som har blivit... det tokläker ju vatten i bakkant motor... vad är det för slang som går där ? | |
| Inte säker på vilken slang du menar. Finns dock inga andra slangar där än de som går till värmepaketet. | |
| hmm konstigt ... iofs så stog bilen lutande nu när jag tänker efter... när det började rinna... ska prova igen ... typ imorrn ... är dock sjuk nu ...hade varit härligt att få till den.. värmepaketslangarna sitter på vänster sida va ? (om man sitter och kör dvs) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.