|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns det någon som kör med Simons slutdämpare? Kan du som har det spela in dur det låter ? Skulle vilja att alla som hade någon form av sportslutdämpare spelar in hur det låter, så man slipper köpa grisen i säcken. En ide skulle varit att posta ljudslinga, bytade komponenter (till ex. mittdämpare, slutdämpare) , leverantör och pris. | |
Mattias_johan |
Innan du ens funderar på en simons till E39 så tycker jag du ska höra med dem om hur lång leveranstid det är. Va inne på att köpa en sådan början på året men de snackade om ett halvår i leveranstid. Blev istället en supersprint för mig. |
|
Mattias Hur blev det att ha en supersprint på din bil Låter det mycke in i bilen??? Hur blir det med långa turer med bilen din är det jobbigt eller kan man leva med det.. Mvh John |
|
|
Jag har Simons slutdämpare o 2st dom minsta universala som främre dämpare. Det låter gott o lagom högt men det är en E34. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Grabber Du har dom små som främre dämpare okej Det skulle inte gå på min bil För jag har ju tup som en hästsko som främre dämpare sen så går det ju ett rör till slut dämparen Mvh John |
|
Mattias_johan |
Jigsaw: Jag va väldigt nöjd med supersprint ljuddämparen fram tills jag sålde bilen. Han bara ha dämparen i kanske 3 månader men enligt mig va ljudet helt perfekt. Stog man utanför bilen så hörde man att det mullrade lite mer vid tomgång. Va även ett gått ljud när man körde iväg. Innuti bilen hörde man ingen större skillnad förrän man fått upp lite varv på motorn då va det ett underbart ljud. Jag hade en sådan som Hasso har skrivit om i ett mektips här. |
|
Okej Då är jag med vad du hade för nån. Var det på en v8 eller var det på en 6a som du hade det på.. Jag är sugen på att köpa mej en supersprint men jag är så ädd att det ska bara bli fel med allt . Jag hade en gammal e34 535 stora 6an å då trog jag tretum i från katten å bak å det var det jobigaste jag har varit med om när man skulle åka lång jag kan låva dej att man inte somna när man skulle åka långt.. Så jag är lite rädd att det ska bli så men det borde det ju inte bli ju Mvh john Mvh John |
|
Mattias_johan |
Jigsaw: Något sånt jobbigt kan jag lova att du slipper med ett supersprint. Är inte så jätte mycket högre ljud är som sagt mest vid gaspådrag man hör ljudet och inte farligt i kupen då heller. Vid konstant hastighet vid 90 eller 110 låter det precis om original i kupen. Min va en 6:a så är möjligt att det blir lite annorlunda på din 8:a. |
|
Det låter ju bra ju att man inte kommer att få det som jag hade på min e34a det kan man ju leva med ju att det låter mera när man gasar till ju men om man ligger vid 90 -110 å det är nästan som original det är ju fint ju.. Men jag får köpa mej ett supersprint å skulle det vara för jobbigt så får jag montera min Gammla ljudämpare ju.. vet du nån stnas man kan köpa supersprint. Mvh john Mvh John |
|
|
www.forza.se säljer supersprint, men det e rätt dyrt. Bifogar svar från Forza: --- Hej, 785909 har utgått och ersatts av 785906 och 785907. Jag tycker du skall byta mellanrör och bakre. Mellanrör 785953 kostar 195:- Bakre 785906 kostar 5995:- Bakre 785907 kostar 6495:- alla finns på lager. --- undrar om man inte kan köpa det på ebay eller nåt .. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bildelsimporten i Uppsala rekomenderas när det gäller att handla supersprint. Ja supersprint är dyrt,!! men också en helt annan kvalitet än Simons. Valde bort Simons, ett halvårs väntetid på att de skulle procucera nått, dessutom skrattade vår reserdelshandlare när jag skulle beställa, "vilket år vill du ha det" var kommentaren och deras erfarenhet av Simons. Supersprint ger ett alldeles lagom trevligt ljudnivå utan att förstöra komforten.. (En M5E39 med supersprint låter gudomligt för övrigt) Dålig ljudinspelning med vibrerande "mickhållare" från cykelstället på dragkroken :) Länk ///MVH Hasso Länk |
| Nice .. tack för tipsen :) | |
| Länk | |
| Jag har kört fyra tusen mil nu med min 528 med en vanlig simons 2,5" universaldämpare.Kapade helt enkelt bort den ena av de två längst bak(den med ändrör på) å satte dit en som sagt helt vanlig universal dämpare och gjorde ett eget osynligt ändrör till den.Helnöjd med operationen,låter riktit skönt och inte speciellt mycket mera oljud i kupen heller,kostade 300 spänn och tog väl en par timmar att fixa och vill man så kan ju orginaldämparen enkelt kan sättas tillbaka. | |
| Tja, Har avlägsnat mittdämparen(hästskon) och slutdämparen, satt dit simons 2.5' med ett 3' rör, låter dovare mullrigare, lätt mullrande ljud vid tomgång, mer vid gaspådrag, slutar låta efter 80km/h me femman i, så visst går d åka långt me systemet. Bilen i fråga är en 528 från 00' | |
|
Grabber. Har du med ditt recept byggt nytt från kattarna och bak? Jag måste nämligen åtgärda min 540 som bara väser och låter allmänt tråkigt. Funderar på att ta bort mittendämparen helt och ersätta med rör (kanske t.o.m. bara ett rör men gå upp i dimension) och behålla original ljuddämpare bak, alt. bygga något enligt ditt recept. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Mitt recept? ;) Jag har kappat av rören ca 5cm efter kattenen så att dom runda fästen som 2 bult går gemon kan tass bort. 2st 2" "Micro 51" Länk dämpare passar på direkt men den vänstra måste kostas till så att rören blir ca 5cm lång på båda ändar för skarvning - annars blir det för långt. Direlt efter är det 60grads böj o 45grad efter så kommer man förbi axelupphängningen. Sen för du se sjäv hur blir det med rören till org burken men med lite tur o lite raka rör så kommer det att passa. Har du tillgång till svets o vill ha riktigt V8 ljud som hörs så kan du använda 2st "mediun 51" berdvid varandra. Det hade jag på min förra bil, 525 -90 o måga trodde att det var en V8 underhuven! :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Har du tillgång till svets o vill ha riktigt V8 ljud som hörs så kan du använda 2st "mediun 51" berdvid varandra. Som slutdämpate mennar jag! :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Tack Grabber! Extra bra att på förhand få reda på vinklarna på böjarna som kommer att behövas. Simons har ju ingen slutdämpare med dubbla ingångar, har du vänt din bak och fram och kör med enkelblås längst bak som slutrör eller? Hmm, medium 51 längst bak blir kanske för bra? Vill ju inte låta som en 18-åring igen... ;) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Bak har jag en Simons slutdämpare o det är 2x2,5" in o 2st kromade ändrör Länk Jag hade tur o köpte den sista dom hade då o dom skulle börja tillverka dom igen nån gång höst/vinter. Främre burkar var slut o dom hade inga förfrågningar på dom heller. Om Medium 51 är för liten så kanske men vet inte om 2st Big 51 bredvid varandra får plats... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Får tacka för all info Grabber och samtidigt be trådskaparen om ursäkt för kapad tråd! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.