|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har precis blivit ägare till en 325 touring e91, och undrar vart sitter oljestickan?? Sedan är jag på gång att införskaffa vinterhjul, kan bli alt. beg. Men eftersom jag saknar reservhjul (runflat) & domkraft, så undrar jag hur ni andra har löst detta, sedan undrar jag om det är specialfälgar till runflat däck? Till sist ni som kör vanliga däck hur gör ni, kör punkterings skum i skuffen eller:) Tackar | |
|
oljestickan sitter rätt långt bak i motorutrymmet, lite till höger om du kikar framifrån, men du borde se den då den är knall-röd :) kör 330dA -06 |
|
|
fast det kanske skiljer mellan diesel och bensin? kör 330dA -06 |
|
| Jepp, då skiljer det, för på bensin sitter oljestickan på en spak till vänster om ratten :-). Finns ingen sticka, du kollar via färddatorn. | |
|
Jag misstänkte det.... Men om jag skall byta olja tex skall jag springa in och kolla "oil check" hela tiden för rätt mängd... Tackar |
|
| Du kan inte se oljemängden direkt, utan du får kolla i instruktionsboken hur många liter som går i. Brukar ta några minuter innan du kan se oljemängden via färddatorn. Gäller även kall motor. Äger själv 325i Modell E90. | |
|
Bara att hoppas att oljenivågivaren har blivit bättre om man skall förlita sig till enbart den.. AE |
|
|
Tragiskt att det ska behöva gå så här långt...Varför har BMW "bemödat" sig att göra på detta vis....ingen olje sticka?? Förstår inte... Mvh Janne. |
|
| Jag kör numera helt utan Run Flat däck och litar på punka spray i skuffen. | |
|
Som sagt, med tanke på att var och varannan oljenivåsensor på E46 pajade så får man hoppas att denna fungerar bättre. Min diesel har hur som helst stickan kvar... |
|
|
Går det att byta olja själv:) Tänkte att de kanske har tagit bort oljepluggen oxå:) Allt för att man nästan skall vara tvungen att lämna in hos BMW:( Tackar |
|
| På nyare modeller är det tänkt att man skall suga upp oljan ur hålet för oljestickan. För att göra det måste man ha en oljesug. Den jag har drivs med undertryck genererat av tryckluftkompressorn. Det är ett perfekt sätt att byta olja utan spill och slippa kräla under bilen. Det viktiga är att olja är riktigt varm så att det går att suga ur all olja. Påfyllning gör jag enligt angiven mängd minskad med 2 deciliter. Efter en kort tur följd av en kort paus, kontrolleras oljenivån och resterande olja hälls i, förutsatt att jag verkligen lyckades suga ur all olja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.