AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
657

Superkass mottagning på telefonen

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena!
Har precis införskaffat mig en BMW 528i, -96:a...

Allt funkar perfekt! Förutom att det måste vara nåt vajsing med antennen till telefonen. Signalstyrkan varierar enormt. Från ena sekunden på nästan full, till helt plötsligt inget alls...
Förra ägarn hade tänkt lämna in och byta antenn... Kan det vara min lösning? Eller är det nåt annat jag bör kolla? Svårt att byta själv?

mvh/
Är det en originalmonterad BMW (Motorola) telefon? Vad har du isf för antenn på bilen? Glasmonterad antenn, sitter pinnen kvar på ytterdelen?
Jag skulle väl börja med att följa antennkabeln och känna så anslutningarna osv. Sen kan det ju vara ett rent fel, glapp osv i telefonen.

FP
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ja, en originalmonterad...

Glasantenn verkar det vara. Sitter mitt på, högst upp på bakrutan... (sedan modell föresten)
Ska det sitta en pinne original där? Ser inte ut så tror jag... Men han hade provat att sätta dit en "pinne" från en annan antenn, men det gjorde ingen skillnad....
Ja, bara det blir bättre väder ska jag kolla anslutningar och så...

Nån som bytt en antenn själv?

På den gängade delen skall ett kort spröt sitta, c:a 7cm. Olika på olika fabrikat men rätt kritiskt för riktig mottagning/sändning.
Alternativt ett s:k 3db-spröt, c:a 35cm med en spole (klump) på mitten.

FP
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Hmmm.!?

Tja, det där ska jag kolla imorrn bitti. Om inte jag minns fel så är det enda man ser av originalantennen en avlång mojäng på insidan av rutan.... Och sen har han satt dit ett spröt som sitter på en magnetfot antar jag, som suger tag i originalantennen.... Sprötet från en annan antenn han köpt...

(observera att jag är osäker på vad jag säger nu....) Ska kolla imorrn bitti....

Men nån gängad del vet jag inte om jag sett... :-()

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Anslutningen vid telefonen verkar ok... Sitter det nån antennförstärkare mellan antenn, och telefon. Eller går det sladd direkt från antenn till telefon?
Går det att sätta dit vilken antenn som helst? Enkelt att byta själv?

mvh/

Tommy
Det är mycket viktigt att inner och ytterdel hör ihop på glasantennen, man kan inte blanda olika delar. Sen finns det även antenner som endast sitter på insidan av rutan, då får det inte sitta något på utsidan.
Det har sålts en speciell förstärkare för telefoner som förstärker både utgående och inkommande signal. De är dyra och sällsynta, oftast går kabeln direkt från antennen till telefonen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.