|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte en intressant sak om främre krängningshämmaren på några olika E36. 325 - 25mm diameter och 25,5 mm om det var Motorsportchassiet. 328 - 24mm diameter och 25,5 mm om det var Motorsportchassiet. M3 - 22.5mm diameter M3 3.2 - 23 mm... Med andra ord ju "värre" modell desto klenare dimension på krängningshämmaren stämmer nästan med undantag att 3,0 har klenare än 3,2! Hur tolkar man detta? Att ju tuffare chassie desto mindre styv ska krängningshämmaren vara för att bilen typ inte ska tappa greppet om vägen är dålig... Ngn som känner sig hemma på detta? Hur skulle resultatet bli med t.ex. 325:ans 25 mm hämmare på M3 3,2? Grym på bra och jämn bana men sämre på ojämn??? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Mycket generell regel: Ju hårdare krängningshämmare fram relativt mot bak desto mer understyrd blir bilen. Hårdare bak relativt fram ger mer överstyrning. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ok, det kan jag förstå och det gav mig en ide. Kollade bakvagnen och då har M3 3,2 20 mm hämmare mot 325 18 mm. Det är ju helt klart en avstämning som du säger *Tryggve* mellan bak och framvagn för att få koll på under resp överstyrning. Säg då att man byter krängningshämmare fram på en M3 3,2 till ex. vis 325:ans 25 mm. Då måste man även byta bak för att undvika att bilen blir understyrd... Resultatet är en bil som är ok med tanke på under-/överstyrning men som har hårdare hämmare än original… Hårdare hämmare leder till bättre grepp på bra underlag men sämre kontroll på ojämnt!? Rätt eller fel? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Krängningshämmare fram på E36 M3 sitter inte likadant infäst som den gör på 325 och 328. M3 sitter i fjäderbenen. 325 och 328 sitter i bärarmarna. Därför kan du inte jämföra hårdheten genom att kolla på diametrarna. MVH NallePuh |
|
|
Hoppsan, dit hade jag inte kommit än... Ok, det syns ingen skillnad på ETK:n!? Ingen som har ngn bild? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
M3 använder nr 6 som går upp till ett fäste på fjäderbenet. 325 och 328 använder nr 7 och 8 som går ner till bärarmen. Fästet i bärarmen sitter en bit in , så det blir en sämre utväxling av kraften från krängningshämmaren. Därför måste 325 och 328 ha större diameter. Länk MVH NallePuh |
|
| Vad är ETK:n ? | |
|
Ok, tack för infon "NallePuh"... ETK är Bmw:s program för att kolla på delar till bilarna. Liknar Realoem fast Realoem måste vara skapad med ETK:n som mall... En vild gissning är att det betyder "Elektronische Teil Katalog" eller ngt liknande. Grejen är att jag har en ganska duktigt ombyggd E36 och jag håller på att sätta ihop framvagnen igen. Alla delarna i framvagnen inkl styrväxel men utom bussningar och coilovers kommer från M3 3,2. Coiloversen är nya men inte avsedda för M3 så jag är lite orolig för det där staget som du visade. Måste väl vara livsfarligt att svetsa i en dämpare, har jag tur kanske fästet finns där... Är du intresserad finns lite bilder på www.gatbilar.se/car.php?car=6657 Du vet ingen bild som visar precis hur fästet på fjäderbenet ser ut? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hade sån */&* tur att jag hittade en bild på Powerbörsen... =) Det fästet löser jag utan större problem... Tack för hjälpen! Är din Z:a standard eller har du moddat den ngt? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Den är original , men jag är klåfingrig . . . . . . Det är min första M-bil , så först skall jag lära mig hur man hanterar originalprestanda. MVH NallePuh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.