AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.024

Hur var det med avtagbar dragkrok på besiktningen?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollar SBP alltid att den originalmonterade avtagbara draganordningen fungerar som det är tänkt,dvs även fast man har täckluckan på s.a.s. och "kroken i påse"...Dvs måste man alltid visa på besiktningen att den verkligen fungerar?

Jag känner ju på mig att det är så naturligtvis.. och det BORDE väl vara så att man får visa att den fungerar "på plats" s.a.s.

Mvh Janne.
Be
278
Bengt C
523i -96
En kompis fick nyligen avslag då hans demonterbara dragkrok inte gick att ta bort på hans Mazda 626. Hem, knack med slägga och sedan ombesiktning. Vet inte om de kollar var gång.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Min missa dom helt o hållet,sist jag besikta.Men den funkar kanon...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Sist kollade de så att min gick lätt att ta av och på.

BMW CS #5206
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
De missade min på regbesiktningen...Svårslaget.
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har aldrig varit med om att de kollat mina avtagbara krokar.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Allvarligt, jag kan förstå om de vill kolla att det går att sätta dit den och att den funkar, men varför i helsike ska de bry sig om huruvida det går att ta av den om den redan sitter på plats? Vad har det med bilens trafiksäkerhet att göra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om den sitter fast p.g.a rost kan lika gärna låsfunktionen krångla. Det innebär att en Kabe 590 kan komma blåsandes alldeles ensam i 80km/h med en lös krok i handsken. Det är det som har med trafiksäkerheten att göra ;)

AE
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilprovningen SKALL kolla funktionen - men ibland missas det nog...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har aldrig behövt visa min dragkrok på 540in. Känner dock till flera fall där folk har fått ombesiktning när dom haft avtagbar krok som rostat fast.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ao
50
Aouseus
320 -99
Avtagbar krok:

1) Kroken ska vara monterad så att den låser fast.
2) Kroken ska gå att demontera.

Dom kollar så att kroken går lätt att montera och att ta av. Spärren som låser kroken vid montering måste lätt låsa av sig själv, man får inte "hjälpa" den.
Dom kollar även att skyddskåpa finns och fungerar.

Min var inte helt ok när jag besiktigade, spärren gick inte riktigt i av sig själv, men besiktn. killen hämtade en fil och putsade lite sen gick det bra.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kan vara en bra grej att provmontera kroken innan besiktningen. Jag hade knappt använt min på ett år när jag åkte in i hallen och det var fullt med skit i själva hålet där kroken ska sitta trots smutsskydd! Det tog ett tag innan de fick den att fastna. Tur för mig att det inte var en surgubbe som utförde besiktningen då hade man säkert fått en anmärkning.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Kroken på min fars gamla E34 hade rostat fast så rejält att han gav upp försöken med att få loss den och svetsade helt sonika fast den. Det var ok enligt besiktningsmannen på vår lokala station. Jag kommer inte ihåg om pappa fick lov att registrera om dragkroken vid ombesiktningen, troligen var det så..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa krokar är OK att konventera till "fast" koppling, men det gäller inte alla!

Det är tillverkaren som anger om de tillåter modifieringen eller ej, data om detta har Bilprovningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min avtagbara dragkrok har alltid testats på SBP.

Är det ngn som har problem o sätta fast adaptern?

Har svårt o få till det när jag ska skruva fast adaptern.

Är rädd för att tappa den vid transport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.