|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta kylarvätska inför vintern. Finns det en avtappningsplugg för kylarvätska på motorblocket även på E38? Jag har sett i andra inlägg att det inte räcker med att öppna avtappningspluggen på kylaren för att få ut maximalt med kylarvätska. Tacksam om någon kan bifoga en illustration. Ulf | |
|
Ingen som vet? Jag tänkte byta i morgon... /Uffe |
|
Scheckheft |
Hej Länk Mvh Scheckheft |
|
Hej, Om jag förstår det rätt, ska jag bara öppna avtappningen för kylaren så rinner kylarvätskan ut. Enligt länken ovan fick han ut knappt 6 liter kylarvätska (1,5 gallon). Är det tillräckligt? Enligt handboken rymmer ju kylsystemet 12,5 liter. Om jag får samma resultat, ska jag då fylla på högre koncentration kylarvätska? I annat inlägg för någon annan serie (5-serien?) har jag sett att man får ut mer vätska om man även öppnar en plugg i motorblocket, men att den pluggen kan sitta väldigt bökigt till. /Uffe |
|
|
Jodå, du kan också tappa ur blocket via två pluggar, pos 14 & 15:Länk AE |
|
|
Bör jag göra det då? Vad gör verkstäderna när man lämnar in för byte av kylarvätska? /Uffe |
|
|
Vad verkstäder gör eller inte gör kan man aldrig riktigt veta... ;) Självklart ska du dränera blocket också, skölj även ur alltihopa 1 gång med enbart vatten. Häll gärna i sån där kylar-rens (finns på alla OK-mackar) och kör runt tills kylvattnet är varmt innan du kör in i hallen och börjar tappa ur! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.