AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.949

ska renovera m70ìn i vinter,trim tips.

Visa användare
133
Dressa
850i -91
halloj,ska som sagt riva isär v12àn i vinter,var ett tag sen jag demonterade en sån,men det är konstigt hur mycket som sitter kvar i skallen efter den förra.
funderade på om man kan göra nåt när man ändå är där??
har funderat till å från med turbo,men med tanken på vad besiktningen tycker om det så avstår jag nog,har dock ett komplett bi-turbo system till m70ìn som ligger kvar sen jag renoverade den andra,kanske fattas nån slang bara,men blev dock inte på den heller.
vet att jag åker 850 numera men m70ìn finns ju som sagt i 750 också,sen att det är sjukt dött på 6-8 serie forumet har nog inte undgått nån..

DRESSA
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Dressa!
Att trimma M70 utan överladdning har alltid varit intressant men tror att de flesta har backat med tanke på skrämmande kostnader,tror oxå att det mest beror på b.l.a för lite kunnande och frånvaro av en del verktyg.
En seriös "Vedbo" trimmning skulle kunna bestå av att kapa insugsrören vid "roten"på plenumkamrarna,dit med större grejor.Kyld luft med IC eller med hjälp av AC,mappning av elektronik och spridartider eller större spridare.Sen kan man ju göra en "Paap" och byta utväxling på baklumpen.
Skulle gärna göra det själv men tyvärr så finns inte maskinerna/hjälpmedlen och kunnandet att hantera grejorna.
Mvh Dic.
PS.Går väl att viktbespara en del oxå.DS.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Inte billigt att sugtrimma.. eller trimma med turbo för den delen.. Jag luskade i detta tidigare och har listat några förslag här:

-Extraktorrör
-andra kammar
-lätt portning av toppen
-ta ner toppen 0,7-0,9mm för högre komp(en tysk som gjort detta o höjt komp till drygt 9)
-Kanske funkar att korta och porlera insugen?
-Andra sprdare/höjt tryclk
-En mappning eller annat styrsystem på detta så kanske det börjar närma sig 400?

Med tanke på hur original grenrör o insug ser ut så finns det nog en del att hämta där, och i kombination med en aggressivare kam borde man nog komma ganska långt utan att lyfta topparna.

Hur ser 'turbopaketet' ut? Varför inte montera det? M70 är ju som gjord för att ladda lite lagom på med lågt komp. Om aggregaten sitter monterade nere så går det ju att gömma installationen jävligt bra. Håller på med detta på min 850..

Norrmannen här har ju fått till det rätt bra verkar det som.. :-)
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Lustgas? Borde ju inte vara fasligt dyrt, förutom när flaskan skall fyllas.
Kompet bör ju höjas, fattar inte varför det inte var högre original. Borde inte motorn klara mer än 9:1 utan spikning (med 98 oktan)?

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Motorn är gjord för att köras på 91 RON med 8,8 i komp enligt bmw's presenationsmaterial.. dvs det går nog fint att höja kompet rejält! Men tändkurvan behöver ju anpassas om man ändrar komp.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Missförstod kanske frågan lite?
Problemet med komphöjning är nog att det inte går att ta så mycket på topparna, så för att höja mer så blir det kolvbyte*12... Det bar det tysken syftade på, man borde inte ta mycket mer än 0,7 om jag minns rätt.
Ger man sig på det så kan man säkert gå upp till 10 i komp o köra på 98/vpower.
M20-kolvar finns ju i olika utförande, och ska passa till höger bank, men inte vänster (spegelvänd kolvbultoffset/urgröpningar)
Kanke går att modifiera beg M20 kolvar(utan kat hade högre komp om jag minns rätt). Funkar nog att köra med fel offset på kolvbulten om man inte är så 'teoretiskt känslig' :-)
Bäst aär väl att specialbeställa kolvar för rätt komp, men då borde dom väl vara coatade med järn som originalen. Det är knappast M20 kolvarna heller eftersom dom sitter i gjutjärnsblock.

Stakarna är för övrigt m20-stakar som är avfrästa för att vara smalare i storänden.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om man planar mer än 0,7 mm vad är det som tar i? Är det ventilerna så får man väl fräsa urtag i kolvarna. Eller skall man ta ner blocket (toppdecka?) istället för att få upp kompet?
Men kanske enklare att lämna motorn orörd och hänga på ett par kompressorer.

/Mats J
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Intressant tråd detta!
Hur är det med ökning av cyl. volym?
Har läst lite i tidigare trådar men inte riktigt fått klar för mig om det går eller inte?
Skulle ju vara skoj att sugtrimma tolvan ordentligt. Och även kunna besiktiga den sen :-)
Visa användare
133
Dressa
850i -91
ska börja med att plocka ner motorn och gå igenom den först.har funderat lite på andra insug och grenrör,egentligen går bilen fullt tillräkligt för mig och den används sällan riktigt aktivt,men det kan ju ändras.

DRESSA
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är det inte så att man som absolut max kan ha ca 10:1 i kompressionsförhållande när man har bara vanliga lättmetallscylindrar och sidoplacerat tändstift+tvåventilstopp då...risken är väl "ganska överhängande" annars att man får "knackningstendenser"...

Blir ju lite annat med flerventilstopp,då man har stiftet mitt i s.a.s. och ger en flamma som sprider sig jämt i hela förbränningsutrymmet..Då kan man både öka "kompet" och effekten ganska så rejält utan knackningar...i bästa fall hur som haver..

Mvh Janne.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Max komp utan spikning beror dels på förbränningsrummet dels på soppan. E85 har högt oktantal.

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag antog iofs bensin 98 oktan och "normalt " förbränningsrum.t.ex det som är(var) i M70...Kanske man kan ha lite högre komp än 10:1...men det torde nog inte handla om mycket mer i alla fall..

Mvh Janne.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Janne har en poäng där. Samtidigt beror det ju på hur 'arga' kammar man har osv. Känner till 2-ventilade Ford rallymotorer (pinto) där man kört med 11-12 i komp och det har funkat..
Samtidigt är det ju temperturen i förbränningsrummet som påverkar spikningar, så bra kylning av ventiler o förbränningsrum borde tillåta högre komp.

Hur inverkar det att man har lättmetallcylindrar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,spelar kanske ingen roll,men är dem inte lite känsligare för "okontrollerade explosioner" eller motförbränningar/knackningar än annat mtrl?
Känns bara som så..

Mvh Janne.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hur svårt är det att få upp kompet till 10:1?
Går det att plana toppar och fräsa ur originalkolvarna?

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag misstänker du måste byta kolvar..
Har funderat en del på detta, och kom fram till att överladdning var enda prisvärda sättet att klämma effekt ut M70.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hur billigt kan man hitta ett par kompressorer? Borde vara lättare att gömma.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.