AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
17.660

Vad skall jag smörja lädret med

Sida 1 av 2
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Hej !

Någon som har något bra medel att smörja lädret med som har färgpigment i sig?
Har köpt en annan Bmw som förarstolen har lite torra områden.
Klädseln är svart.

För övrigt så är M6àn ny rekondad, skodd med 19 tummare och försatt i karantän tills att intresse kommer tillbaka. Fick den också entusiast försäkrad hos Länsförsäkringar förra veckan.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
www.leathercare.se där hittar du allt du behöver

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Jag tänkte prova det här på min läderklädsel Länk Det är många som säger att det är bra. Finns att köpa på Mio möbelvaruhus.
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Jag har köpt lädertvätt och läderlotion på BMW.

Någon som vet om dessa funkar på mitt buffelskin eller om det ska vara specialgrejer. Frågade på BMW om det spelade någon roll vilken färg det var på skinnet, men glömde fråga om Buffalo behöver specialgrejer.
tjenare grabbar, nu ska jag ge er ett tips.....gratis, dessutom, det tycker ni väl om ???
Skit i alla DYRA specialoljor och "Humbug" produkter
NI BLIR KRAFTIGT LURADE !!!
men, ibland verkar det faktiskt som om man vill bli lurad, tyvärr
gällar nog alla, nån gång, men det är bara ta lärdom och gå vidare, hmm
inte mycket annat att göra......
Gå till närmaste Färgaffär, och köp nånting som heter "kristallolja" som är en typ av Parafinolja, och är EXACT samma sak som MIO säljer i små j-a flaskor och kallar Superduper-Skinn-Magic-Olja, skillnaden är prislappen...
MIO-"girig"-handlaren tar 140:- för en pytteliten flaska.
Färghandlaren tar typ 30:- för en hel LITER....
Tvätta skinnet i vanlig "såpa" först (ica, konsum) kan ta GRUMMES så luktar det inte så mycket.
- KANON_SÅPA
SEN tar du vanlig skokräm.... för färgens skull, därefter massera in OLJAN.
JAg lovar dig ett kanon-resultat....!!!

OBS, en sak till
Skinnklädsel är en extremt tålig produkt, och skulle om de tidigare ägarna hade skött sina "dyra" NYBILAR, vilket de sällan gör, för de går och köper en ny bil efter ca 3 år, hålla nyskick hela bilens livslängd, det finns dock en sak som är förödande för skinn och det är GRUS....!!!
När man städar bilen så är det väldigt viktigt att få bort dessa små gruskorn som oundvikligen hamnar i vecken, och i sömmarna, man måste dra i skinnet, så man kommer åt dessa ställen, för att dammsuga upp

Mvh
eddie

mole
Kanontips Eddie!
Ska kolla upp den där kristalloljan.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Åtminstonde för ett par årtionden sedan var kristallolja en liknande produkt som lacknafta. Min Morfar hade fatvis med kristallolja som användes till diverse oljelösande rengöringsarbeten på hans bilverkstad. Dock så skulle jag aldrig ta en lacknafteliknande och uttorkande rengöringsmedel på mina skinnklädslar.

Har svårt att tänka mig att det är produkten som MIO säljer. Om nu inte färghandelns kristallolja inte är något annat idag än det var förr i tiden.

Vad härligt sedan när skokrämen börjar färga av sig på dina ljusa sommarbyxor.

Använd medlen som är avsedd för ändamålet så vet du att de fungerar och priserna är ju inte speciellt avskräckande heller
Vantage
Testa IKEA´s Läder/skinn produkter.
Har ett kit bestående av rengöring samt olja/balsam.
Har testat i min 525:a med bra resultat.
Kostar 99:-/sats.
Fick tipset av Jänkar polare så jag åkte till Västerås och frågade personalen där om det funkade på bilar ??
Svaret blev att man sålt massor under Powermeet :-))

Niclas
alldeles riktigt, passa så det inte står en åttioåring bakom disken, och säljer lacknafta till dig, men det tror jag ingen skulle smörja in lädret, ganska givet, det finns en MASSA ord i produkt-Djungeln, och speciellt inom den (kemiska)och det är lite det som är meningen med det hela, att Vi dumma konsumenter inte skall VETA och bli osäkra, därför blir vi lurade, kraftigt
Namnet Kristall-Olja är MIO`s namn för sin lilla flaska....!!!

Ikea- Alt. kan gärna provas, lät överkommligt
och sen att skokräm skulle färga av sig ???
låt den torka först innan du sätter dig !
efter det låter du oljan göra jobbet, och tar garanterat bort all överflödigt, dessutom så är det meningen att färgen ska endast tränga in i småsprickor, blekning, däremot är det värre med, har det gått så långt, finns inte mycket att göra !!!
Ty lädret är lackat.

men återigen, mitt tips är en utmärkt budgetvariant, sen är det
"up to you" hur mycket slantar man lägger

mvh
eddie

Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Jag köpte en liten tub läderbalsam i en skinnaffär som både rengör och ger ny lyster åt lädret den funka kanon och kosta löjliga 25kr.

Mvh
Nordstedt

BMW!! behöver jag säga mer ?
Kolla guiden jag knåpat ihop.
Visst inga 25kr det handlar, om men en oslagbar metod, och räknar man på hur många gånger man kan smörja skinnet (40+) så blir iof inte priset högre heller.

Länk

Sen kan man ju använda mkt av produkterna på resterande interiör.

MVH/
Jag har testat Ikeas produkt både i bilen och hemma och den är ingen höjdare. Den innehåller i princip bara parafinolja. Gliptone är betydligt bättre. Vet inte vad denna innhåller eftersom det inte finns någon innehållsförteckning. Biltema har billiga lädervårdsprodukter men jag har ingen erfarenhet av dessa.
Tänkte bara flika in att Biltemas lädertvål/tvätt eller vad det heter är lite väl effektiv. Löser själva skinnfärgen också om man har otur. OBS på äldre BMW så är det ganska lätt att tvätta bort färgen på bilbältenas plastsargar.

Jag brukar ta och tvätta med ngn bra flytande handtvål. Skölja ur ordentligt flera varv. Brukar använda frotte microfiber nagelborste och självklart en svamp.
Torka så torrt det bara går, sedan torka ur ordentligt med en kupevärmare eller om det är sommar låta torka ute i solen en dag.

Sen själva läderbalsamet så har jag testat en hel del olika produkter, min far som för 20 år sedan jobbade bland annat med skinmåleri höll fast vid minkfett av ngn enledning.
På med ngt läderbalsam fett olja rikligt låt det suga in ordentligt gärna en dag polera bort överflödet. Undvik produkter som sägs vara rengöring och smörjning i ett samt produkter som innehåller Scilicon.

Detta är något som jag brukar göra på mina bilar med skinnklädsel när jag köper dem. Brukar bli en två tredagars process av det hela då jag även brukar göra rent mattor paneler mm samtidigt.

-Phil
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Sadeltvål är fantastiskt bra (och billigt) för rengöring av skinn.

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Vet någon var man kan få tag på precis rätt färg om man vill bättra på på ställen som har spruckit lite ? Jag har ljusgrå skinnklädsel. På Mio t.ex har de ingen sån färg. Kan man beställa rätt färg från nånstans ?
Vantage
Om man skall ha högklassigt materil för smörjandet så är det rid-grejor man skall ha.
Vart detta finns kan jag snoka fram då min polare är västern-ryttare med anknytning till Tournamentum/Gotland.
Ska snacka med honom så får vi se vad han kan tipsa om..

Niclas
Vantage
material ska det vara ;-)

Niclas
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Henkez: Jag köpte grå och svart färg på Mio, ska blanda till rätt nyans, någon gång.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Henkez: Klipp av en bit av lädret och skicka det till mig, detgår att hitta under sätet en 1 x 1 cm räcker. jag blandar rätt färg till dig. www.leathercare.se

Många smörjmedel som kristallolja lägger sig utanpå lädret och tränger aldrig ner, vilket innebär att man får det på kläderna istället och skyddet försvinner.

Dessutom så är det viktigt att smörjmedel, för just täckfärgat läder som är vanligt i bilar att det har ett UV beständigt skydd, annars kan skinnet förlora sin färg genom att vaxet om man nu lägger på detta, hettar upp ytan vid stark sol och det blir mörka fläckar i t.e.x ljust läder.

Det finns olika läder sorter: Anilin är ett genomfärgat läder utan täckfärg eller ytlack. Det har extremt hög komfort och andas mycket, men är samtidigt känsligt för spill och fläckar. Äger man en möbel i anilinläder är det extra viktigt med underhåll så att lädret alltid har ett fullgott skydd och åldras vackert.

Semianilin är ett anilinläder som ytbehandlats med ett extra skyddslager för att öka tåligheten mot fläckar. Semianilin har generellt en bra komfort och god andningsförmåga.

Täckfärgat läder har, som hörs på namnet ytterligare skydd och färg på ytan. Andningsförmågan och komforten begränsas något av ytbehandlingen, men den ger istället ett motståndkraftigt och tåligt läder.

Bycast är ett spaltläder som påförst en polyurethanyta, dvs plast. Bycast är blankt och mycket modernt. Lädret är i regel tåligt mot fläckar men har begränsad komfort och andningsförmåga.

Nubuck är slipat anilinläder som är helt öppet. Det har en mockaliknande känsla och är ytterst känsligt mot spill. Nubuck är inget passande material för en möbel som används ofta.

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Jag har provat att få en firma att matcha färgen utifrån ett färgprov, det gick väl sådär, det slutade med att dom ville ha in hela stolarna och prova sig fram=S
men då satt dom redan i bilen, och jag var på väg till Norrland.....

Annars, BMWs lädervård är kanon, smetar inte, gör lädret märkbart mjukare, sen luktar det så Premium också....

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det finns ett antal standard färger som BMW använder sig av, så också Volvo. Vi blandar i dag alla färger till Volvo efter deras färgkarta, visst händer det att vi går bet, men det är sällan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.