|
|
|
|---|---|
|
Tja på er alla! Har en 750il (e32) som jag har tänkt att vinterförvara. Jag undrar finns det en massa koder i bilen som kan bli utslagna om batteriet skulle laddas ut??? Förhoppningsvis så kommer detta inte att ske. Tacksam för svar!!!! | |
|
Du kan inte ha batteriet i bilen över vintern. Ta ur det, om batteriet sitter i bilen och är kass laddat kan all möjlig elektronik flippa. Mina bilar tömmer batteriet inom en vecka... (airbaglamnpan tänds tex och kan ej släckas utan rätt grejer) /Mats J |
|
|
Hur ska den vinterförvaras? Varmt, kallt? Finns lite olika saker att tänka på. Finns många som pallar upp bilar och plockar bort fälgar för att avlasta stötdämparna. Ser till så att det inte ligger skit i dropplister som binder fukt och i sin tur bidrar till rost. Även i små hålrum runt hjulhus, ställen som vanligen brukar börja rosta på äldre bmw's. Även bakom listerna i dörrarna! Ska du ha batteriet i bilen rekomenderar jag att du sätter i en underhållsladdare. Ctek gör bra sånna. Använder vi i alla båtar som vinterförvaras på jobbet. Sen är det bara att vrida på nyckeln ivår. Ingen fara att ta ur batteriet heller, men se till att låta motorn synka sig ordentligt när du sätter i batteriet igen och startar. Finns lite trådar om det här på forumet. Ska den stå kallt så kolla hur mycket kyla som glykolen klarar. Kanske ställa i en torrboll i bilen för att skona inredningen ifrån fukt. |
|
|
Jag har vinterförvarat flera 750, både i varm- och kallgarage Jag har sett till bilen var nyservad, med ny olja/filter. Ökat däcktrycket till över 3 kg för att undvika ståplattor Polerat/vaxat samt rekondat inredningen, smörjat skinn etc, mest för att de känns bra =) Ställt in torrbollar om kallgarage/risk för fukt Låtit batteriet vara kvar, är bilen frisk skall den inte dra ut batteriet, min förra 750i kunde stå med larmet aktiverat i över 1.5 månad utan problem att starta Startat och kört en sväng för att motionera vagnen, ca 1 gång per månad BMW CS #5139 |
|
|
Jag kommer att ha bilen i varmgarage. I instruktionsboken står det att man ska starta bilen o köra den varm ett bra tag för att ventilera ac:en, minst en gång per månad. Det har jag tänkt att göra (nyrenoverad ac sen tre år tillbaka). Jag hörde en som sa att det är bättre att sätta dit en underhållsladare än att starta bilen en gång per månad. För att det blir fukt i avgassystemet. Han sa, vilket byter du hellst ett avgassystem för x antal 5 siffriga belopp eller en ac för under 10 000. Vad har ni o rekomendera??? /////tändstift |
|
| jag tror inte att en avställning skulle göra nån allvarlig skada på ett avgassystem... särskilt inte om man startar den nån gång i månaden | |
|
Tror att det räcker att starta motorn och AC´n varannan månad, men när du väl startat motorn så kör på parkeringen eller närmaste lokala småväg några vändor så att oljor och vätskor får värmas upp. Passa därefter på att ladda upp batteriet i 2-3 dygn om du har en stabiliserad laddare, gamla laddare kan ha uppemot 16 volt som laddspänning - de kan användas i 12-18 timmar utan större problem, sen börjar batterivattnet sakta koka bort... Mvh |
|
| Tror på ordentlig varmkörning då och då , om möjlighet finns. Men kör så pass att alla oljor uppnår driftstemp samt kör ac, ctek laddare med batteriet kvar sparar mycket besvär. Avgassystemet mår bra om bilen parkeras genomvarm= ingen kondens kvar i systemet. Alternativet är att skaffa vinterpuckar och köra lite då och då hela vintern vilket alla bilar mår bäst av. Lycka till!/ Åretruntåkarn. | |
|
Får tacka för svaren!!! Har fått mina frågor besvarade. Sticker iväg ett halvår utomlands, så jag kommer att lägga över ansvaret på min far att bilen sköts! Hörs////tändstift |
|
|
Vad är bäst, byta olja vid avställning eller påställning?? |
|
|
Vid avställning skulle jag vilja påstå, så att inte motorn får stå med olja som innehållar gammal skit. |
|
|
Ja, oljan bör definitivt bytas väldigt kort INNAN avställningen. Använd/kontaminerad motorolja är surare än ny = kan fräta på invändiga motordelar i sämsta fall. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.