AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.512

Motorvärmare till 750 e38

Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
har en 750 -96 som jag hade behövt få ner en motorvärmare i.

hur funkar de med slangvärmare på en så pass stor motor?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Detta är diskuterat många gånger tidigare, sök på oljevärmare så hittar du några trådar.
Den här tråden startade jag en gång i tiden för att tala om att jag har en fungerande lösning: Länk

Jag kör fortfarande med denna värmare och det funkar ännu kanon.
Tror flera stycken följt mitt exempel (som jag ursprungligen lärde mig av en annan här på forumet, som dock inte synts till så mkt).

---
Min bil: Länk
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
jag har sett den tråden tidigare, men jag funderar hur det funkar med en slangvärmare?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Flera har försökt, verkar vara dåliga resultat (sök så hittar du nog lite). Kan vara rent skadligt för motorn om den inte värms jämnt eller om cirkulationen störs. Varför bråka med det när det finns en säker lösning som funkar fint?

---
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
För att jag inte har konstant ström på parkeringen, och som du har skrivit så verkar de nästan vara ett måste.
hur mycke kostade de att montera in de? vars hittade du värmaren?

vad är de för speciellt på en 750 när de inte skulle fungera?

jag har sökt på forumet redan men har inte hittat nått.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan inte några närmare detaljer, men det är visst väldigt svårt att få värmen att sprida sig ordentligt, plus att det kanske kan störa kylsystemet i övrigt. Pga motorns konstruktion helt enkelt.

Vet faktiskt inte hur länge det behöver vara ström på för att motorn ska bli någorlunda varm. Aldrig testat annat än konstant på.. =)
Du har inte möjligheten att köpa till den "funktionen"?
Motorn och det täta, trånga, isolerade motorrummet lagrar ju förresten värme ganska bra även när det är hyfsat kallt, så det funkar säkert ganska bra med något slags intervall också.
Hur fungerar din stolpe?

Paap Reeder här har bråkat mycket med vattenvärmare vet jag, och han är ju även väldigt kunnig i 12an. Försök hör med honom om han tycker att det är någon vits att söka andra lösningar. Han valde ju dock oljevärmningen till sist.

---
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Varför inte en webasto?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ska man använda en bensinvärmare dagligen på en 750 får man nog se till att ha ordentligt med batterier. Minst 1 extra.
Sen är det nog inte helt enkelt att eftermontera kan jag tro, men vet ej.
På BMW-verkstaden har jag för mig dom skulle ha drygt 20.000:-

---
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
de sitter redan en webasto värmare i den, men de ser jag mest som en nödlösning.
precis som johan säger om batteriet, med tanke på att jag kör hyffsat mycke små svängar så kan jag tänka mig att jag kommer bli stående ganska mycke isåfall.

min stålpe funkar så att jag trycker in vilken tid jag ska åka iväg så går den en stund innan.
Du har ingen erfarenhet av kontakt värmare då? kanske de skulle kunna funka om man sätter 1 på varje sida av motorn.

vart hittade du oljevärmare föresten? har sök utan resultat.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Varför inte montera en batteriladdare i stället och köra på webaston. Drar värmaren mycket bensin.

Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
tanken har slagit mig men de känns också rätt rackligt.

vet inte alls hur mycke bensin den drar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag hade elplats och webasto så skulle jag använda webaston utan tvekan och ladda batteriet natten innan de dagar webaston körs.

Vad är det som känns rackligt??

Mvh
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Montera in en C-tech laddare och koppla in den så behöver du inte oroa dig för att batteriet ska laddas ur. Bensinvärmaren kan väl inte dra så värst mycket skulle gissa på några dl max innan det är varmt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.