AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.762

hjälp med kardanaxel på bmw e30

Hejsan håller på och ska byta min bakaxelklump...och nu när jag tog bort klumpn så hängde halva kardanaxeln med, ska det gå och lossa kardanaxeln så? :) *hoppas*(vet att de är "skjutbara" i mitten) ser ut som att den är hel iaf.
bilen är en bmw e30 320
tacksam för hjälp.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går ju att dela kardan och klump vid medbringaren, pos.1:Länk
Delar man kardanaxeln vid splinesen på mitten bör man märka läget så att man monterar ihop den likadant.

AE
okej, men nu han inte jag märka för den "råka" hänga med när jag lyfta ner bakklumpen..(fast jag hade skruvat bort skruvarna.
och det går att trycka tillbaka kardan men vet ej om den sitter rätt..det ser ut som flera kuggspår i kardan så det borde ju bara gå o få dit på ett sätt..

mvh freddE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan ev. bli obalans om hela kardanaxeln är sambalanserad. Sedan tror jag att knutarna skall ha en viss förskjutning men det är jag väldigt osäker på.

AE
okej ;/
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Där den åkte isär sitter en typ av klämring, alltså en mutter med ett gummi under och som klämmer ihop delarna när man drar åt muttern.
Lossa den, sätt ihop allt, till sist, dra åt muttern.

Jag har tagit isär och satt ihop hur många kardaner som helst utan att märka upp dom, nån obalans har jag aldrig råkat ut för.
okej får kolla på det lite närmare..
hoppas det fixar sig

mvh freddE
isåkare: då har du haft makalös tur eller så kör du inte så fort,hehe
för mig räckte det med en kugg fel för att den skulle börja vibrera och komma i obalans

min bmw 324td hemsida Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det är nog tur i så fall, jag tuggar ständigt på övervarvnings skyddet, oavsett växel ;)

Polaren har en lätt trimmad M3a (465 hk/500 nm) han har framdelen från sin bil och bakdelen från min 325a, den kardanen har plockats ner/upp minst 10 ggr och sats dit utan minsta tanke på hur splinsen placeras.
Han har väl som mest varit uppe i 260-270 km/h utan vibrationer.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har bommat det själv en gång utan vibrationsproblem, men på en diesel-merca så jag kunde inte prova i 270 km/h ;) Det är bra med testpiloter som isåkarn så vi får lite input. Var rädd om er och medtrafikanterna bara!

AE
så nu funkar bmwn igen! :D kasta på ny svetsad bakaxel, så nu diffar den ;)
jag trök bara dit kardan igen på sin plats och verkar funka prima just nu iaf...

mvh freddE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.