AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.689

Oljefilter behållare på M43.Hur öppna locket?

Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Tjenare
Har precis köpt en 318 Touring 98.Tänkte byta olja på den IDAG.Såg att det satt ett plastlock på oljefilter behållaren.ser ut som det ska lossas för hand och inte med verktyg som de äldre.Problemet är att jag inte kunde dra loss locket för hand.

Brukar ni andvända nått verktyg?Vet inte om jag vågar köra rörtången.

MVH Erik
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eftersom det är av plast, ta det varligt om du provar med rörtång. Men det bör gå att lossa för hand, om inte prova med en oljefilteravdragare.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
En sån här fungerade klockrent för mig Länk.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har en liknande med stålband för konventionella oljefilter, men en med gummiband är en klockren investering. När man blir gammal och skröplig kan man öppna syltburkar med den :)

AE
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Ok.tackar för svaren.Ska testa med grovt sandpapper/handskar.Om det inte funkar så köper jag strypsnaran.Den behöver man ändå till Willys kebab pepperoni på burk som jag gillar.

MVH Erik
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
"Den behöver man ändå till Willys kebab pepperoni på burk som jag gillar." Hahahaha skön kommentar, ja ett riktigt multiverktyg är vad det är. Funkar bra att hålla emot remskivor med också.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
blocknyckel 36 funkar fint,som smort...
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Köpte OKs oljefilteravdragare med spännbar stålsnara.Fick dock lov att dra åt snaran med rörtången för att den skulle sitta tillräckligt hårt.Sen lossnade locket och jag bytte oljan.Dock så gjorde jag misstaget att hälla ner hela 4liters dunken på en gång, så att oljenivån hamnade på övre delen av skalan.Antar att det finns marginaler eftersom det är lätt hänt.

Angående Willys produkter så vill jag höja ett varningens finger för deras Gucamole.Hör hemma på Buttricks!

MVH Erik

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Dicka O --> Funkar tyvärr inte på M43ans oljelock. Av nån idiotisk anledning så finns det inget nyckelgrepp på det locket.

Petrini1 --> Nackdelen med stålsnara är greppet. "Kebab pepperoni"-öppnaren från biltema kombinerar ett fantastiskt grepp med en allsidighet utan dess like :-). Ja Gucamolen är ingen hit, inte ostdippen heller. Men Eldorados nachochips sitter fint tillsammans med deras salsor. Diskuterades ju tidigare om en forumavdelning för andra bilmärken. Man kanske även skulle ha en avdelning för "mekmat", "mat efter mek", "verktyg för både garaget och köket" osv.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
He He jo det finns guldklimpar även i Willys sortiment.Salsan och Nacho chipsen hör till dessa helt klart.Dom borde säljas i ett färdigt kit tillsammans med Glada Dansken 3,5!
Men Ostdippen och Gucamolen finns det inget hopp för trots "Nytt recept" texten.

MVH Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.