AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.069

Dödskrash med BMW i Göteborg

JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

En BMW E39 var inblandad i en mycket tragisk olycka vid 19-tiden igår. Olyckan skedde E6 norrgående straxs innan GP-huset på Hissingen/Göteborg

Artiklar:
Länk
Länk
Länk

Bilder:
Länk

"Vi går på stigen som går till..."
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Mera bilder: Länk

"Vi går på stigen som går till..."
Någon som kände mannen som omkom eller vad vill ni säga med tråden? Tragiskt när någon kör ihjäl sig, men ni verkar nästan vilja gotta er i läskiga bilder av den söndersmulade-voltade bilen?

Menar inget illa med mitt inlägg i tråden, undrar bara som sagt var, vad syftet är.

Lider med de anhöriga.
Syftet är väl snarare upplysande och avskräckande än gottande. Jag tror inte det finns NÅGON på detta forum som sitter och gnuggar händerna och hoppas på att få se kroppsdelar och blod när en sån här tråd dyker upp.

Det är många som inte alls tänker på vilka enorma krafter som man har att göra med i trafiken. Vissa saker kan man inte skydda sig mot, men ett visst mått av försiktighet är bra att ha med sig och det tror jag att en sån här tråd kan leda till att några får.

Personligen är jag nöjd om bara en enda person tänker om - det kan innebära att tråden räddar liv. Kan låta naivt, men så tycker jag.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Det står att föraren hade kastats ut ur bilen.. Körde han utan bälte??
Som det ser ut på bilderna så var kollisionen med trädet inte så farlig!
Vilket innebär att bältet hade nog räddat livet!!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Tror också på att föraren överlevt med bälte och då blivit kvar i bilen under hela förloppet men det är svårt att gissa sådant här även med bälte kan man bryta nacken m.m
Här i växjö med omnejd har det varit många dödsolyckor senaste 2 veckorna allt från helikoptrar till frontalkrockar med lastbilar och båtolyckor.

Tänk till, innan.

Mpower
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Helt ofattbart hur man kan köra utan bälte. Jag förstår det bara inte.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Verkar som att bilen snurrat rätt rejält innan den stannade, den är väl islagen i alla hörn, hastigheten kan ha varit rätt hög. Det är inte helt säkert att ett bälte fixar det.

/Mats J
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
tror på fartblindhet, har kanske hållit konstant hög fart på motorvägen en lång tid och tar avfarten och tänker inte på hastigheten och bilen glider av vägen ner i diket och voltar, vet faktiskt inte riktigt om bältet hade hjälpt i detta fall

man ska ju verkligen tänka lite mer med hastigheten vid avfarter med tanken på höstvädret nu
FredricF
Om bilen voltat våldsamt finns det inte risk att man halkar ur ett vanligt trepunktsbälte?

Han kan ju ha kört utan bälte. Personligen sitter bältet där automatiskt men det finns kanske dom som inte har den reflexen eller av nån annan orsak inte vill ha det på.

/Fredric
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
instämmer helt o hållet vad du säger anders n.skrämande bilder,bältet hade garanterat räddat honom...
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Med bilbältet på så hade det inte slutat så illa.
Vissa får betala dyrt för sina misstag eller dåliga vanor.

BMW Club Schweden-BMW SportClub
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vore intressant att veta vad killen hade i blodet?

Jag tror nämligen att körning utan bälte ofta innebär en person som
har andra problem också så att säga!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kunde två killar kliva ur denna Länk
, med lite skrubbsår efter 55 nedrivna virestolpar och åtskilliga varv i luften, så kan föraren inte ha använt bilbältet, BMW ser betydligt intaktare ut.
Och orsaken kan man ju spekulera i om man vill, nån orsak finns det säkert.

///MVH Hasso
Länk
Transocean
Bältet hade nog räddat föraren. Sen att folk kör utan bälte kan ha olika förklaringar. Rattfylla är en av dom. Men å andra sidan kör jag nästan dagligen utan bälte och utan promille. Varför? Jo, jag kör lastbil och typ 95% av oss kör utan bälte. Speciellt vid distributionskörning i stan med 200 m mellan stopp är det jobbigt med bältet. Ja, kanske inte jobbigt, känns bara jävligt fånigt. Så de allra flesta kör utan. Den stora massan lastbilen har gör också sitt.

Jag tappade lufttrycket och därmed bromsarna för 7 år sedan och körde på en Chrysler Voyager som hade stoppat för rött. Framför Chryslern stod en VW Golf. När det smällde hade jag en hastighet på 52 km/t. En last på 6 tonn och bilen vägde 9 tonn dvs 15 tonn totalt. Chryslern som förövrigt hade slaktats av Euro NCAP i varenda tidning för sina 2 stjärnor tog smällen galant. Den blev cirka 1.5 meter kortare. Föraren klev ur och ringde till chefen "du, du måste hyra en bil, jag har blitt påkörd, verktygen verkar ok".

Golfen från tidiga 90-talet som stod först i kön var däremot ett totalvrak. Bakpartiet hade tryckts upp nästan helt intill förarsätet. Men även här verkade föraren oskadat. Whipplash symptomen kommer väl smygandes antar jag. Själv kännde jag ingenting när krocket inträffade. Lastbilen jag körde (en gammal Mercedes) hade inga bältar så jag trodde att jag skulle få smaka på ratten och sen vindrutan men nej, det var som ett kyss och dom två flög 10 meter framåt. När jag sen ringde snuten och sa att jag kört på två personbilar med en lastbil frågade snuten om dom blöder och när jag sa nej fick jag bara besked om att skriva en "skademelding" och färdigt med det. Ja, detta var i norge alltså.

Så jag kör utan bälte på jobb och det händer väldigt ofta att jag kör en bra bit om inte hela vägen hem/till arbetsplatsen utan bälte med BMW:n utan att ens tänka på det. Av gammal vana. Dumt men mänskligt.

Juha
Vem tycker synd om ett pucko till IQ-befriad förare som kör som en idiot och utan bilbälte dessutom ?

Vi får vara glada att hans idioti enbart drabbade honom själv och att ingen annan blev oskyldigt dödad eller skadad.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Transocean: Kanske var det så att kraften från kroken fördes vidare till golfen? Om två pers håller varann i hand och nr1 tar i ett elstaket så får nr2 smällen. Sen är golfen mindre med mindre def.zoner.
Men angående lufttrycket... finns det inget mekaniskt reservsystem som tar över när det "primära" inte funkar?

//Bjerser
FredricF
Transocean: jag trodde att lufttrycket krävdes för att lyfta backarna, dvs utan luft - full broms.
Är det inte så, eller är det ett moderare påfund?

/Fredric
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
FredricF håller med dig..Utan tryck full broms. Har kört både sprillans nytt och äldre lastbilar (dock inte som heltidjobb eller att veta alltför mycke om luftbromsar på lastbilar) . Så jag undrar också över detta..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.