|
|
|
|---|---|
|
Jo, det är vad jag har. I jobbet har jag sett många fastrostade bromsdetaljer, men detta har jag aldrig varit med om. Kolvarna backar snällt så långt att beläggen skallrar när jag kör i gupp mm. Inte särskilt värdigt! Beläggen är inte slitna och fjädern sitter där den ska. Nån som varit med om samma sak och åtgärdat det på något bra sätt? Jag ska plocka ner bromsarna i vinter och funderar på att byta beläggen då trots att dom inte är slitna.... om ingen har något annat tips! ///Magnus | |
|
ungefär samma sak inträffade mig på framhjulen då jag bytt belägg, men efter tag då de börjar bli inslitna, då kolven träffade beläggen vid bromsning så klangade de till och det berodde på upptäckte jag att beläggen var pirat utan dämpplattor på dess baksida men om dina skramlar i sadeln så blir det nog bromsdamm som dämpar rörelsen ska du se mvh Uffe/bildock |
|
|
Nja, jag har ju åkt så hela sommaren... men ett alternativ kan ju vara att montera dämpplattor på beläggen om dom ser fina ut i övrigt. Piratgrejor e inge kul.... |
|
|
Z3'orna brukar ha problem med att bromsbeläggen bak gnisslar... vet inte om det är det du menar när du skriver skramlar... jag har haft så på ett par av mina Z3'or till och från... har inte hjälpt att köpa nya belägg för mig så det är nog bara att ta det eller försöka sig på att lägga några dämpplattor som ni skriver om. /Magnus |
|
| Nej bromsgnissel är ju en annan sak. Det skallrar verkligen, låter som att något sitter rejält löst! :-( Innan jag plockade bort reservhjulet hade jag lite oljud av samma sort när det låg en bunt stenar i baljan och hoppade runt när jag körde över guppen. Annars är den ju tyst.... | |
|
vad jag förstår så är det dämpplattor på org.beläggen såg efteråt att så var fallet när jag tittade på de gamla, läste i biltemakatalogen det finns att köpa ark och klippa till, och där beskrivs just att föredra dämpmaterial för att undvika gnissel-skrammel alltså fortsättningsvis behövs nog belägg med dämpplattor på beläggen, som prisjämförelse tema belägg 160:-paret org jag tror 6-800, mekonomen omkring 450-500 men då är det nog dämpplattor påsatta mvh Uffe/bildock |
|
|
Magnus, Hade skallrande belägg bak för 4-5 år sedan. Skallret försvann efter byte till original. /Bln |
|
|
Bln: ja det är väl olika från fall till fall... har varit med om att det inte hjälpt att byta iaf... men det kan ju vara värt att försöka om man har problemet och stör sig mycket på det... Men nu var det ju inte det som Magirus råkat ut för iaf :-) /Magnus |
|
|
Z3 magnus, Om det inte var "Skallrande bromsbelägg bak" vad var det Magirus råkat ut för?? /bln |
|
| Måste nog säga att jag tycker det låter som bln:s beskrivning. Hissar jag bilen och tar tag i beläggen så får jag fram just det där skallrandet.... så jag ska fundera över skrikplattor eller nya belägg. Ska plocka isär och granska snart. Som sagt pirat är pirat..... och inte alltid så bra. | |
|
Bln: Sorry... läste av nån anledning att du skrev skrikande/gnisslande som jag beskrev tidigare i mitt inlägg :-) (jag KAN ju börja läsa helt och hållet vad ni skriver men det tar ju sån tid) ;-) /M |
|
|
Är du säker på att det är bromsbeläggen, på min var det handbromsvajern som behövde spännas när det rasslade från bakhjulen. Pröva att spänna den ett klick när du kör och se om det går bort! /Henrik |
|
| Det ska jag testa redan ikväll! | |
|
Magirus: hur går det md bromsbeläggen? Har just ställt av min för säsongen :( /Pane |
|
| Jag var ut o testade teorin idag faktiskt. Det blir bättre när man drar åt handbromsen lite, men inte perfekt. Ska nog både spänna och montera skrikplattor.... Åkte hela 500 m med cabben nere och insåg att även jag ska ställa av. Attans trist!!!!! | |
|
Nu är ni tunna Borlänge/Falu bor! En månad till håller ni väl ut...smile Brittsommarn kommer ju snart även till Dalom...Ska komma upp och reta er nästa vecka..ha det! //Z3Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
Sa ju förstås inget om NÄR jag skulle ställa av....*S* Tittar du förbi då, tro Kent? Vore kul! Har en liten flaska med skumt innehåll till dig.... |
|
|
Det är inte så att du råkat klämma ihop piggarna (på baksidan av belägget) för mycket så det ligger löst och skrammlar? Råkade själv göra det härom året. Länk /Thomas |
|
|
Z3kent: hahaha....har faktiskt övervägt att ha bilen inreggad även under okt med tanke på ev brittsommar....men jag har för många tjänsteresor under okt så då skulle bara frugan o grabben få njuta o de vore inte kul.... Får väl se om man får se "bond" bilen i stan då kanske..... /Pane |
|
|
Tussipupp/Thomas Nej, jag har inte bytt några belägg på bilen. Ska i vilket fall ta isär o göra rent + kolla! Men allt ser just ut när bilen är upphissad. |
|
|
LÖSNINGEN! Tussipupp hade alldeles rätt. I det belägg som sitter mot själva kolven finns tre plåtklor som ska hålla belägget på plats och still. Den som monterat beläggen hade våldat dit dom och skallrade dom! Nu är oken isärtagna, rengjorda och uppmålade. Skön känsla! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.