AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.154

M5 -89- Värde?

Hej! Jag ska sälja min m5:a och undrar vad som är ett bra pris? De är en -90-
som är importerad-04- har rullat 24000 mil, hyfsat skick, inget "extra" .den har tyvär inte full klottrad service bok.
Du får beskriva bilen lite mer ingående än så, men om vi antar att det är en för Sverige helt "normal" M5 -90 med en del sunk och en del fix skulle jag säga 40 000 kr.
Inget direkt "fix". Jag såg en -89- på powerbörsen, han ville ha 59000:- Tyckte de kändes mycket... Immon i bilen verkar inte funka på min, vet någon hur man ändrar koden eller kopplar ur den.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vad innebär hyffsat skick? Har den orginaldetaljer kvar som nivåreglering? Fungerar allt, finns AC/ACC, skick på det mekaniska?
De är inget unikt skick, normalt gissar jag. Allt fungerar, mekanisk går den bra, inga missljud eller så.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Fortfarande svårt att värdera efter den beskrivningen.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
45-50k om bilen inte är mycket ombyggd (med det menar jag originalskick med undantag för fälgar, blinkers och stereoenhet).
30-35k med större ombyggnationer/budgetreparationer (hårdare styling, fimpat nivåregl. och/eller andra M5-specifika detaljer).
Defekt klimat = minus 5k på ovanstående priser.

Luckor i boken är ju inget plus, men det är klart positivt för värdet att boken fortfarande finns kvar.
PM:a om du vill ha en utrustningslista på bilen (alla tillval som den hade från fabrik).

E34 M5 register Sverige
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Tror runt 40k-50 om den e bra maskinellt sen om den e stylad mm,mm orginal skick hit eller dit är det ingen som bryr sig om på en vanlig bruks m5.Skillnad e om orginal nissen är ute & letar bil då får det ju inte ens va fel glödlampor i blinkersen men dom lär ju knappast kolla i det lägre segmentet eller på svenska marknaden.En normal köpare av en busbil i 50k klassen bryr sig knappast om tex det är utbytt till tex cilovers utan ser det mer som en fördel än nackdel.

Finns fler bruksbils köpare (Hur många som helst) än vad det finns orginalnissar köpare MAX 50st(har aldrig mött på ngn ens på mina bilar som är strikt orginal)

Det är ENDAST på denna sida en m5 som är bes & skattad samt fungerar som ngn värderar den till 30k.

Va en m5 förförra året ute för 30k den hade bla ingen inredning,varit krockad behövdes lack om det nu är att kalla stylad bil som ngn ovanför tror så tänk om & kolla marknaden vad bilarna går för i stället för att sitta & pricka av bilar i ett register.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
hd91:menar du allvar att du sett en m5 som har med tex coilovers i stället för den sunkiga nivåregleringen för 25k??Du inser att det inte är ENS i närheten av sanningen.Vet inte varför e del kan värdera så antingen har man ingen koll på verkligheten eller så är det ngn annanstan än tex blocket dom säljs på.För jag har då aldrig sett en m5 med tex coilovers gå för 25k med trasig ac.

Värdera sånt du kan i stället=övervärderadeorginalbilar

Måste tilllägga att jag hatar styling som tex vingar & plast men väghållning som är uppgraderad ser jag som ett STORT plus på en bil man tex ska ta ut på bana då&då
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

produce1!
Jag skulle vilja säga att du nedvärderar en person som verkligen har koll på läget när det gäller M5 E34(HD91).
Men visst är 25-30k hyffsat billigt för en sunkig M5 med fimpad nivåregl.och stylad till tusen,men då om den för övrigt maskinellt är i ett ok skick.
Men den är ju då ändå inte värd mer än en 520 med S38 motor i sådantfall.
För 45-50k får man en rätt så hyffsat fin M5:a för idag!

MVH Patrik
pr
296
produce1
540/6 touring-95
635forever:jag vet exakt vem hd91 är & kan därav jag tycker det är löjligt av honom som har sån pass stenkoll att påstå att man kan köpa en m5 med typ andra fjädrar för tex 25k.Det måste du ju hålla med om att det bara händer i fantasin.

Annars har jag stor respekt för hans kunnande men vart lite besviken för trodde inte han skulle komma med ett sånt uttalande.

Han brukar ju hålla sig till verkligheten annars.

Min mening va inte alls att nedvärdera honom på ngt sätt utan mer att tala om att så är inte läget.

Men visst kan han visa mig till exempel 10st bilar som gått för 25k i sverige i full fungerande skick visst då har han rätt i sin värdering.Men om det bara finns typ 1 exempel betyder det ju inte att marknaden ligger på 25k.

Jag handlar med bilar privat så jag har koll på vad bilarna går för på ett ungefär iaf men ändå ingen stenkoll.

Jag brukar göra LÅGA värderingar men 25k för en m5 med väghållnings sats (eftermarknads) är ju nästan löjligt att sitta & försvara.

För så är INTE marknaden.

Sålde själv en för ca 1år sen med gula koni på(ställbara i hårdehet) Fick 48k & det va det priset som begärdes & jag va NER RINGD på den bilen.Den såldes inom loppet av 2 timmar efter annonsen kommit ut.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
produce1: Tror ni menar olika saker det är ju bara räkna "baklänges" vad det kostar att återställa en customiserad (dvs ej original) bil då ex en stötdämpare till nivåregleringen kostar ca 6-8 tusen vill jag minnas.

Tror inte du lägger vikt vid vad jag kan förstå om det är fabriksutförande eller inte utan du ser till funktionen mer, visst kan bilen bli bättre på ex väghållning med eftermarknads saker men värdet på bilen lär ju vara högre om den är i felfritt fabriksutförande eller?

Det är ju trots allt en speciell bil M5 med låga tillverkningsantal osv, så en original och dokumenterad bil lär ju ha högre värde då! Se bara på vad "speciella" bilar från muskelbilsepoken kostar ex Challengers,Camaros,Mustanger i matching numbers som det heter...

Mvh Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.