AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.235

Problem med kliman bmw e46, vad göra?

Oy
32
Oyster_7
Bmw 316d e90 2011
Hej,

Ny på forumet och har stött på följande problem. Jag har en bmw 316 -00, ska försöka beskriva problemet så korrekt som möjligt, och uppskattar verkligen ALL HJÄLP jag kan få i denna fråga...

Bilen i fråga är svensksåld och har gått 10000mil. När jag startar den och kör så verkar klimatorn fungera som den ska. Dvs. AC:n kyler etc. men efter att man kört ett tag, säg 15-20 minuter kanske så känns som fläkten "dör". Ofta så indikerar den fortfarande mycket fläktpådrag, men den blåser mindre kommer mindre värme etc. Stänger jag då av AC:n och höjer upp fläkten så dröjer det några sekunder, och så kommer luften igen...

Vid ett tillfälle sänktes displaybelysningen på kliman någon sekund, blev sedan normal igen. Vet inte om detta har någon betydelse, men nämner det. Den verkar med andra ord varken kunna hålla värmen/kylen efter ett tag utan bara "dör". Jag vet hur automatiken ska fungera, men detta är fel! Man känner verkligen att luften blir dålig!

Bör nämnas att jag har bytt fläktmotstånd, trodde att det löste saken, men så var alltså inte fallet. 1800:- rätt i sjön :(

Någon som har tips/erfarenheter på vad detta kan vara?!? Är evigt tacksam för hjälp!!!!!!!!

Mvh / Jonas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Välkommen till forumet!
Sånt här är inte min starka sida men jag kan åtminstone säga att det här med att displaybelysningen slocknar snabbt sker i min också ibland, och det är lätt att vara efterklok, men jag TROR att trasigt fläktmotstånd= fläkten på fullt hela tiden. Men detta brukar gå sönder så rätt i sjön var det kanske inte.
Den enda teorin jag kan komma på är termostaten, når motorn arbetstemp?

Någon som kan bekräfta min teori eller konstantera att jag är ute och cyklar?

//Bjerser
Oy
32
Oyster_7
Bmw 316d e90 2011
Hej,

Tack för svaret! Ja motorn når arbetstemp. som den ska, verkar vara problem med luftmassamätaren, så den ska jag byta. De två har väl dock inget att göra med varandra...;)

Knepigt fel, svårt att ens försöka förklara det på verkstaden..:(
er
45
erka
318i Touring -04
Hej

Jag har precis samma symptom i min bil, även jag har bytt fläktmotståndet utan framgång.

Jag hör att fläkten går men den blåser inte in någon luft. I sommras när det var varmt ute så kunde jag få igång det hela igen genom att stänga av ac:n (snöflingeknappen) samt köra fläkten på full fart.

Häromkvällen när det var kallt ute och jag istället behövde värme i kupen så fick jag först igång fläkten igen genom att stänga av ac:n och samtidigt sänka temperaturen till mininum samt sätta fläkten på högsta fart.
Efter någon minut började det blåsa för fullt igen.

I en tidigare tråd verkar det som en orska kan vara ett par givare vid värmepaketet.
Länk

jag har dock inte bytt mina ännu.

/erik
Oy
32
Oyster_7
Bmw 316d e90 2011
Tack för hjälpen erka!

Talade med min verkstad idag, Inte samma som tidigare bytt mitt fläktmotstånd, så de hävdar bestämt att de trots aalt tror att motståndet fortf. är problemet...Får tydligen upp en felkod på det...Suck! De ska försöka lokalisera felet nu på tors., har tipsat om givarna, han trodde dock inte på det...Men men, vi får se!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.