|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har sökt mig fram till att spänna styrsnäckan på e34 skall vara en enkel match. Glad i hågen öppnar jag huven och kör ner nyllet... Hmm, här går det ialla fall inte komma åt snäckan. Det sitter en V8:a i vägen!??! Hissar upp bilen och tänker ta det under ifrån, lättare sagt en gjort. Det sitter en värmeplåt över snäckan, tror jag ska vara glad om jag skulle få bort denna utan att lyfta ur motorn. Är sjukt tajt mot grenröret. Hur har ni gjort som justerat på E34 med V8:a? __ /Chrille | |
| Hej. Har du oprecis styrning? Det kan vara stora muttern som sitter nere vid pedalstället (du ser den om du bara lägger dig och kollar upp under pedalerna). Jag spännde upp den, sen var styrningen hur precis som helst :) Dock kunde jag inte reglera rattens läge efter ingreppet, så se till att du har ratten rätt inställd om du spänner muttern. Jag kanske spännde upp min för mycket å andra sidan, men orkade inte bry mig om det. | |
|
Hej Glappet sitter i styrsnäckan. Muttern på rattstången är kollad. Känner jag på ingående axel i snäckan och håller fast utgående styarm så glappar det rejält. Men hur skall jag komma åt att justera den när det sitter en V8:a i vägen? Är det bara att lyfta motorn som gäller? __ /Chrille |
|
| På vilket sätt har du kollat muttern? | |
rsarits |
Det är inte lätt att lossa plåten över snäckan, men det går! Du måste ha en lång förlängare med led för att komma åt den främre infästningen. Sedan behöver du en insexnyckelstump (eller en bits) samt en krökt u-nyckel till låsmuttern och en krökt ringnyckel där du kan sätta insexan. Sedan får du arbeta i blindo underifrån. Räkna med att det tar ett par timmar, även om du har lyft. |
|
C.Douglas: Jag har dragit åt den och känt på vardera sida, och det glappar inte där. Som jag sa har jag lokaliserat glappet till styrsnäckan. rsarits: Tack! Skönt att höra att detta inte är omöjligt. Men att jobba uppifrån verkar i princip inte möjligt efter som det är så trångt, utan allt verkar behöva göras underifrån. Är det någon annan som också spänt styrsnäckan på E34 med V8 som har mer tips? __ /Chrille |
|
|
Alltså det är verkligen sjukt trångt, Vad tror ni om att lossa ett motorfäste och lyfta motorn något? __ /Chrille |
|
rsarits |
Det enda som skall göras uppifrån är att lossa plåten ovanför snäckan, resten får man göra underifrån, det är trångt det också, men det går. |
Amethyst |
Här har du beskrivning på exakt hur man gör. Även på v8 Länk |
|
Grym länk... snacka om ingående beskrivning.. Tack! __ /Chrille |
|
|
Sådär ja... Nu var den spänd, tack för alla svar, mekandet blir så mycket lättare när man vet hur man skall göra från början. Så här stort var glappet innan jag spände snäckan: <embed type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="Länk Nu prövade jag att spänna tills att glappet försvann helt men då gick det trögt i området när hjulen står rakt. Detta är ju varken bra för styrsnäckan eller kul att åka med. Jag släppte lös tills den inte gick trögt längre, visst lite glapp finns det kvar men det grymt mycket bättre en innan. Måste bara utfärda en varning om detta, har du dåliga nerver ska du inte justera snäckn på en V8. Jag trodde jag skulle bli galen. Mycket bändande och böjande och olika verktyg för att modda dem så att de passar. Detta meket tog ungefärligen 6 timmar. Jag var väldigt nära att ge upp. Själva muttern på styrsnäckan satt även den väldigt hårt. Men lyckades uppifrån komma åt med en mutterdragare med hjälp av: 1st 17" hylsa 1st Ledhylsa 1st kort förlängare 1st Ledhylsa 1st Lång förlängare... Med andra ord ett jäkla bygge :) Men slagen från mutter dragaren räckte för att muttern skulle släppa. All justering gjordes uppe ifrån. Det som gjordes under i från var att lossa värmeplåtens bakre muttrar. Iofs såg jag sen att det var urstansat ett hål i plåten precis vid justermuttern så att ta bort plåten var igentligen helt onödig.. (hade nog sparat några timmar) Har man en lyft och en riktigt gott verktygs sortiment så går det nog som en dans men för gemeneman var det inget kul. Tack ännu en gång för hjälpen. __ /Chrille |
|
|
Jag bytte styrväxel på min i helgen och det var faktiskt riktigt lätt att plocka ner den. Det som var svårt var att lossa: kullederna från pitmanarmen och även yttrestyrled, och att lossa slanganslutningarna till styrväxeln. Kan kanske vara lättare att plocka ner och justera? Styrväxel på skroten kostade 1800 kr. Mvh. Richard |
|
|
Köpte även hela 10 liter LHM olja (från Biltema) för att vara säker på att det skulle räcka.... använde ca 0,8 liter:) Litet system! Stod på locket att det skulle vara CHF 11S olja på en grön klisterlapp. Under lappen stod det endast ATF olja. I boken stod det använd CHF olja eller LHM olja. Snackade även med en versktad som sa att LHM olja går bra att använda! Styrningen blev jätte bra:) Bytet tog ca 6 timmar, men går nog att göra på halva tiden utan problem. Mvh. Richard |
|
| Det såg ut att vara ett rejält glapp på filmen. Förstår att du ville få det fixat, bra jobbat btw :) Ska ha det i åtanke om jag köper en E34 med V8 igen som glappar så där, ska lägga mycket vikt på det vid prutning i så fall och hänvisa till denna tråd, hehe. | |
Amethyst |
Behöver själv justera min, har ungefär samma glapp. Har bara inte fått tummen ur. |
|
Hur nu kört ett tag och fått känna riktigt på det.. Visst det är som natt och dag.. Skillnaden är enorm men jag skulle fortfarande vilja ha det lite tajtare. Är det någon fara att spänna lite till? (så att det går trögt i mitten när bilen är upphisssad) Kommer det uppplevas under körningen? alltså att det går trögt i mitten? __ /Chrille |
|
|
Uppar denna tråden lite. Jag tänkte spänna syrsnäckan på 530n i veckan.. Bra förklarat fö chrille. Nån som har fler tips? |
|
| Det blir sällan bra när man spänner muttern.Glappet som har uppstått beror på att den är sliten i mitt läget.När man kollar glappet så var noga med att ratten är exakt rakt annars så går det inta att få rätt spänning när man sjusterar in den.Sen är det så att en styrsnäcka är glapp när man ej har ratten exakt rakt och det gäller även nya.Det är så dom är konstruerade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.