AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
954

Mätning och planing av topp

En märklig resa började med att vi skulle åka drygt tio mil men efter ca 2mil bestämmer jag mig för att fylla på spolarvätska på macken och ser att kylmedlet är tomt i expantionskärlet.

Vid det här laget har endast normal temperatur visats på mätaren. Jag öppnar kylarlocket och fyller på med hela 5 liter, kort därefter börjar det koka våldsamt och tempmätaren skjuter i höjden. Korkringen för kylarnivån ligger o guppar i det kokande vattnet.

Stänger av motorn och låter den svalna i en halvtimmer var på jag testar att starta igen. Det börjar koka direkt efter ca ett par minuter, vrider på full värme & fläkt men det kommer bara kalluft.

Efter att ha fått hem bilen till garaget startar jag upp den igen och upplever att den går mycket dåligt på tomgång, blåryker. Kör en provtur, iskall luft. I samband med att värmen som en på & av knapp kom slutade den även att blåryka. Efter ca 10 minuters körning började motortempen att stiga mot rött igen. Lät den svalna o körde sedan tillbaka till garaget där den nu står uppriven med toppen bortplockad.

Oljan är fin... Topplockspackningen ser inte direkt skadad ut. Kan det varit luft i systemet som orsakat kokningen?
Angående blårykningen lär det ju inte ha med luft o göra.

Nu är frågan om man bör lämna in toppen för granskning av sprickor o klocka planheten. Någon som vet vem som gör detta i Eskilstuna?
Vad jag kom på efter att ha rivit motorn är att man borde ha gjort ett kompprov innan motorn revs.
Alla synpunkter o tips mottages varmt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad är det för bil ??

///MVH Hasso
Länk
Sorry, var så inne i min story;)

325 i, E36, 1992
Uppföljning...
Hittade efter nogran rengöring 2 näst intill osynliga sprickor ut till vattenkanalerna. Tittar man ner i ena vattenkanalen kan man se iallafall att sprickan går 2cm ner i godset. Är det bara o kasta toppen eller kan man prova med o montera en ny topplockspackning och slutligen fylla på med motorsvets, eller är det dumt då det är rätt små kanaler i motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.